- Jednostki samorządowe
- Szkoły Podstawowe
- Szkoła Podstawowa nr 10 z...
- Statut
Statut
stan na 10 lutego 2011 r.
Statut
Szkoły Podstawowej nr 10 z oddziałami integracyjnymi
im. Jana Henryka Dąbrowskiego w Nysie
Rozdział I
PODSTAWOWE INFORMACJE O SZKOLE
§ 11. Szkoła Podstawowa nr 10 z oddziałami integracyjnymi im. Jana Henryka Dąbrowskiego w Nysie jest sześcioklasową szkołą publiczną prowadzoną przez Gminę Nysa.2. Siedzibą Szkoły jest budynek szkolny w Nysie przy ulicy 11- listopada 6.3. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Nysa.§ 2Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o :1. Szkole - należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową nr 10 z oddziałami integracyjnymi im. Jana Henryka Dąbrowskiego w Nysie,2. Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty z późniejszymi zmianami,3. Nauczycielu - należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego szkoły,4. Rodzicach - należy przez to rozumieć rodziców i prawnych opiekunów uczniów szkoły.§ 3Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych, a w szczególności :1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły podstawowej.2. Umożliwia absolwentom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia dalszego kształcenia w gimnazjum.3. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów.4. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły, w szczególności poprzez opiekę psychologiczno-pedagogiczną, świetlicową oraz socjalną finansowaną przez programy rządowe, Opiekę Społeczną, Radę Rodziców i inne instytucje.5. Szkoła pracuje w oparciu o program wychowawczy, którego celem jest kształtowanie prawidłowych postaw społecznych, wyrabianie umiejętności współżycia w społeczeństwie oraz podejmowania świadomych wyborów. Program wychowawczy uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski, program wychowawczy stanowi załącznik do statutu.6. Szkoła współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądem, strażą miejską i policją.1) Rodzice informowani są o możliwości korzystania z usług poradni bez pośrednictwa lub za pomocą szkoły2) Kierowanie uczniów do poradni psychologiczno-pedagogicznej odbywa się wg następującej procedury:a) zdiagnozowanie trudnościb) wspólna decyzja rodziców, wychowawcy i pedagogac) złożenie wniosku o badanie z wyszczególnieniem rodzaju trudnościd) zapoznanie zespołu nauczycieli uczących danego ucznia z opinią / orzeczeniem i wskazaniami poradni i opracowanie programu naprawczegoe) opracowanie programu indywidualnych form i metod pracy na podstawie otrzymanej opinii7. Szkoła realizuje program profilaktyki. Program uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski. Program profilaktyki opiera się na:1) pedagogizacji uczniów, rodziców pod kątem zagrożeń agresją, alkoholizmem, narkomanią, nikotyną i uzależnienia w sieci2) opracowaniu scenariuszy lekcji wychowawczych3) diagnozowaniu uczniów pod kątem zagrożeń4) przeprowadzaniu dokładnej analizy zjawiska agresji i przemocy w rodzinach5) włączaniu rodziców i kuratorów do ścisłej współpracy w celu zapobiegania zagrożeniom6) organizowaniu inscenizacji i przedstawień o charakterze profilaktycznym8. Program profilaktyki jest załącznikiem do statutu i jest aktualizowany zgodnie z potrzebami.9. Szkoła prowadzi edukację i wychowanie dzieci w klasach integracyjnych. Ideą utworzenia klas integracyjnych było maksymalne włączenie dzieci niepełnosprawnych do funkcjonowania w ogólnodostępnej szkole i umożliwienie im wzrastania w grupie zdrowych rówieśników.§ 4Organami szkoły są :1. Dyrektor Szkoły,2. Rada Pedagogiczna,3. Rada Rodziców,4. Samorząd Uczniowski,§ 51. Szkoła posiada własny sztandar.
2. Świętem szkoły jest ostatni dzień pierwszego semestru – Dzień Patrona Szkoły.
3. Za ostatni dzień pierwszego semestru przyjmuje się ostatni piątek zajęć dydaktyczno-wychowawczych w miesiącu styczniu.
3. Rozdział II
DYREKTOR I INNE OSOBY SPRAWUJĄCE FUNKCJE KIEROWNICZE W SZKOLE.§ 61. Szkołą kieruje dyrektor.2. Funkcję dyrektora szkoły powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący szkołę na zasadach określonych w ustawie.§ 7Uprawnienia i obowiązki dyrektora szkoły :1. Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz.2. Sprawuje nadzór pedagogiczny.3. Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.4. Realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji.5. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.6. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, podejmuje decyzję w sprawach:1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników szkoły,2) przyznawanie nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, związków zawodowych w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły (z wyłączeniem nagrody dyrektora szkoły).7. Opracowuje arkusz organizacyjny szkoły określający szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania do dnia 30 kwietnia każdego roku. 8. W arkuszu organizacji szkoły dyrektor zamieszcza w szczególności liczbę pracowników szkoły, w tym finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.9. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.10. Ustala przydział czynności nauczycieli oraz tygodniowy rozkład zajęć szkoły.11. Ustala podział klas na oddziały oraz podejmuje decyzje w sprawach przydzielania uczniów do poszczególnych oddziałów.12. Sprawuje nadzór nad wykonywaniem obowiązku szkolnego.13. Wykonuje inne zadania wynikające z ustawy, przepisów szczególnych oraz niniejszego statutu.14. W uzasadnionych przypadkach dyrektor ma prawo skrócić czas trwania jednostki edukacyjnej.15. Współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia w organizowaniu praktyk pedagogicznych.16. Wyraża zgodę na realizację obowiązku szkolnego lub przygotowania przedszkolnego poza szkołą.§ 8 1. W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora.2. Funkcję wicedyrektora powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę, rady pedagogicznej, rady rodziców.3. Wicedyrektorzy są przełożonymi nauczycieli i innych pracowników szkoły. Szczegółowy zakres czynności wicedyrektorów ustala dyrektor, uwzględniając przy tym, że wicedyrektorzy :1) Sprawują nadzór pedagogiczny nad przydzielonymi im nauczycielami. 2) Kieruje pracą wychowawczą i opiekuńczą w wyznaczonych grupach klas oraz podejmują w tym zakresie współpracę z rodzicami.3) Współdziałają z dyrektorem przy sporządzaniu arkusza organizacyjnego szkoły oraz ustalania przydziału czynności nauczycieli.4. Dyrektor może przekazać wicedyrektorowi wykonywanie w całości lub części innych zadań wymienionych w § 7 za wyjątkiem pkt. 5 i 6.5. skreślony§ 9 (skreślony)Rozdział IIIRADA PEDAGOGICZNA§ 10W skład Rady Pedagogicznej wchodzą jako jej członkowie wszyscy nauczyciele szkoły.1. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.2. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej lub w określonych punktach porządku dziennego tych posiedzeń mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, zaproszeni przez przewodniczącego - za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej :1) członkowie Rady Rodziców 2) inne osoby, których obecność jest pożądana ze względu na temat posiedzenia.3. Przewodniczący Rady Rodziców, przedstawiciele rodziców oraz Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego mają prawo proponować dyrektorowi szkoły włączenie do porządku obrad Rady Pedagogicznej określonego punktu oraz umożliwienia im udziału w omawianiu wskazanych przez nich problemów. § 111. Zebrania Rady Pedagogicznej zwołuje dyrektor szkoły.2. Informacje o terminie i tematyce Rady Pedagogicznej dyrektor szkoły podaje do wiadomości nie później niż na tydzień przed przewidywanym terminem zebrania.3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać skrócony.4. Na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej zwołuje się nadzwyczajne zebranie Rady. Musi się ono odbyć najpóźniej w ciągu tygodnia od daty złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie nadzwyczajnego zebrania Rady Pedagogicznej musi zawierać proponowany porządek obrad. 5. Zebrania organizuje się również z inicjatywy organu nadzorującego i prowadzącego szkołę.§ 121. Porządek obrad Rady Pedagogicznej proponuje dyrektor szkoły.2. Prawo zgłaszania wniosków na temat porządku obrad mają członkowie Rady Pedagogicznej oraz zaproszeni goście. 3. Wniosek o zmianę porządku obrad nie musi być głosowany, jeżeli zostanie zaakceptowany przez przewodniczącego i żaden z członków Rady nie zgłosi wniosku przeciwnego.4. O kolejności rozpatrywania punktów porządku obrad decyduje przewodniczący.5. Obrzędowość Rady Pedagogicznej SP 10 z oddz. integracyjnymi obejmuje:1) Przyjmowanie nowych członków Rady Pedagogicznej: przewodniczący rady pedagogicznej przedstawia nowego pracownika pozostałym członkom rady na pierwszej radzie pedagogicznej lub na pierwszym spotkaniu po przyjęciu do pracy.2) Żegnanie nauczycieli odchodzących ze szkoły do innych miejsc pracy oraz pożegnanie nauczycieli odchodzących na emeryturę – dyrektor szkoły dziękuje za pracę podczas akademii z okazji zakończenia roku szkolnego lub spotkania rady pedagogicznej.3) Nagradzanie nauczycieli – z okazji Święta Komisji Edukacji Narodowej - dyrektor szkoły wręcza dyplom i nagrodę.4) Obchody dni świątecznych:- spotkanie bożonarodzeniowe w formie uroczystej rady pedagogicznej,- tłusty czwartek,- symboliczne dzielenie się jajkiem przed Wielkanocą,- spotkanie towarzyskie z okazji Dnia Kobiet,- spotkanie towarzyskie lub ognisko z okazji zakończenia roku szkolnego,- wycieczka z okazji Dnia Nauczyciela,5) Wyjazdy turystyczno-rekreacyjne obejmują, co najmniej jeden wyjazd dłuższy w roku szkolnym oraz dwie imprezy kulturalne np. kino, teatr, operetka.§ 131. W celu obliczenia kworum oraz w przypadku wymienionym w § 11 pkt. 2 przyjmuje się, że ogólna liczba członków Rady Pedagogicznej obejmuje wszystkich nauczycieli zatrudnionych aktualnie w szkole bez osób przebywających na urlopach bezpłatnych, wychowawczych, długoterminowych zwolnieniach lekarskich itp., osoby te zachowują jednak prawo członków Rady Pedagogicznej.2. Obrady Rady Pedagogicznej są prawomocne przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby jej członków.3. Rada Pedagogiczna może podejmować uchwały jedynie w sprawach zawartych w porządku obrad.4. Rada wybiera ze swojego grona trzyosobową osobową Komisję uchwał i wniosków, której zadaniem jest: 1) nadanie właściwej formy projektom uchwał Rady Pedagogicznej i zgłoszonych poprawek do uchwał,2) odnotowywanie podjętych uchwał i nadawanie im numerów porządkowych,3) zebranie wniosków zgłaszanych przez członków Rady Pedagogicznej,4) przedstawienie Radzie wniosków dotyczących wykonania uchwał,5) pomoc przewodniczącemu w prowadzeniu zebrania, zwłaszcza w kwestiach związanych z właściwym uwzględnieniem wniosków i prawidłowym przeprowadzeniem głosowań.5. Protokolantów zebrania Rady Pedagogicznej wyznacza przewodniczący obrad. Obowiązkiem protokolantów jest przedstawienie w rzetelny sposób treści obrad. 6. W protokole przedstawia się w skrótowej formie przebieg zebrania, w tym wypowiedzi uczestników, zgłaszane wnioski, podjęte uchwały, wnioski głosowań, dane dotyczące klasyfikacji klas itp.7. skreślono8. Protokół wpisuje się do księgi protokołów niezwłocznie, nie później niż w ciągu tygodnia od daty zebrania. Każdy protokolant podpisuje część przez siebie protokołowaną oraz cały protokół.9. Księga protokołów jest stale do wglądu w sekretariacie szkoły.10. Rada Pedagogiczna przyjmuje protokół na następnym posiedzeniu. Protokół uważa się za przyjęty w przypadku nie wniesienia do niego poprawek.11. Członkowie Rady mogą wnosić poprawki do protokołu na piśmie lub ustnie.12. Decyzję o sprostowaniu protokołu Rada podejmuje w drodze uchwały, na kolejnym posiedzeniu.§ 14Sposób podejmowania uchwał.1. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów.2. Rada Pedagogiczna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym. § 151 Rada Pedagogiczna wyłania ze swego składu doraźne lub stałe komisje, których pracami kierują wybrani przewodniczący lub nauczyciele wyznaczeni przez dyrektora.2 Stałą komisją jest zespół doradczy.3 Prace komisji mogą dotyczyć wybranych zagadnień statutowej działalności szkoły. Komisja informuje Radę Pedagogiczną o wynikach swej pracy oraz formułuje wnioski do zatwierdzenia przez Radę.§ 161. Klasyfikacyjne posiedzenia Rady Pedagogicznej mogą odbywać się w komisjach oddzielnych dla klas nauczania wczesnoszkolnego i klas IV – VI.2. Wyniki komisji klasyfikacyjnych zatwierdza Rada Pedagogiczna.3. Decyzję o warunkowym promowaniu ucznia, promowaniu poza normalnym trybem lub indywidualnym toku nauki Rada Pedagogiczna podejmuje na posiedzeniu plenarnym.§ 171. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy :1) zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły,4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,2. Rada Pedagogiczna opiniuje :1) organizacje pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,2) projekt planu finansowego szkoły,3) wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.3. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły lub do dyrektora szkoły - o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.4. Rada Pedagogiczna pracuje wg regulaminu Rady Pedagogicznej SP – 10 z oddz. integracyjnymi, który stanowi załącznik do niniejszego statutu.5. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej spraw, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.§ 18Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły lub jego zmian i przedstawia do zaopiniowania Radzie Rodziców i Samorządowi Uczniowskiemu.§ 191. O sprawach wymagających opinii Rady Rodziców bądź Samorządu Uczniowskiego dyrektor informuje przewodniczących tych organów.2. Jeżeli w ciągu dwóch tygodni od dnia przekazania sprawy przewodniczący właściwego organu nie wymienionego w ust. 1 poinformuje dyrektora o uwagach i zastrzeżeniach - przyjmuje się, że organ ten zrezygnował z prawa do wyrażania opinii w przekazanej sprawie.3. W przypadku sprawy szczególnie złożonej przewodniczący właściwego organu może wnioskować o przedłużenie terminu, o którym mowa w ust. 2 .Rozdział IVRADA RODZICÓW§ 201. Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców uczniów, wspiera działalność statutową szkoły.2. Do kompetencji Rady Rodziców należy:1) występowanie do dyrektora szkoły, rady pedagogicznej z wnioskami i sprawami dotyczącymi szkoły,2) inicjowanie i organizowanie pomocy rodziców dla szkoły,3) opiniowanie statutu szkoły, planu pracy szkoły, programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia, projektów innowacji pedagogicznych i eksperymentów, planu finansowego szkoły, szkolnego zestawu podręczników, oraz dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu,4) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego, profilaktycznego szkoły.3. W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek i innych źródeł na wydzielonym rachunku bankowym.4. Zasady tworzenia i pracy Rady Rodziców oraz jej regulamin uchwala zebranie przedstawicieli rodziców wszystkich klas.§ 21 (skreślony), § 22 (skreślony), § 23 (skreślony)Rozdział VSAMORZĄD UCZNIOWSKI§ 24Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Rodziców, Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów, takich jak :1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymogami,2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce,3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowo – sportowej oraz rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu szkolnego.§ 251. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły, a uczniowie poszczególnych oddziałów tworzą samorządy klasowe.2. Najwyższą władzą Samorządu Uczniowskiego jest zebranie przedstawicieli Samorządu Klasowego z klas IV – VI.3. Zebrania przedstawicieli Samorządów Klasowych odbywają się, co najmniej raz w miesiącu w obecności opiekuna Samorządu Uczniowskiego i są prawomocne przy obecności, co najmniej 1/2 ogólnej liczby jej członków jeżeli reprezentowane jest co najmniej 2/3 klas,4. Samorząd Uczniowski1) w skład Rady Samorządu Uczniowskiego wchodzą : przewodniczący, zastępca, skarbnik, 2 członków,2) skreślono5. W skład Samorządu Klasowego wchodzą : przewodniczący, zastępca przewodniczącego i skarbnik. § 261. Sposób podejmowania uchwał określają poszczególne organy Samorządu Uczniowskiego.2. Wychowawca klasy może zawiesić wykonanie uchwały samorządu klasowego jeżeli narusza ona prawo lub ważny interes uczniów bądź szkoły.3. Od decyzji wychowawcy zawieszającej wykonanie uchwały samorząd klasowy może odwołać się do dyrektora szkoły.4. Dyrektor szkoły może zawiesić wykonanie uchwały Samorządu Szkolnego jeżeli narusza ona prawo lub ważny interes uczniów lub szkoły.§ 271. Wybory Samorządu Uczniowskiego:1) wybory rad Samorządu Klasowego odbywają się corocznie przed końcem września,2) na żądanie 2/3 uczniów klasy lub wychowawcy przeprowadza się wcześniejsze wybory przed upływem kadencji,3) sposób wyborów i skład rady określa zebranie uczniów klasy,4) wybory Rady Samorządu Szkolnego dokonuje się przed upływem kadencji do końca maja, 5) na żądanie 2/3 uczestników przedstawicieli Samorządów Klasowych przeprowadza się wybory przed końcem kadencji.6) Kadencja Rady Samorządu Uczniowskiego trwa nie dłużej niż dwa lata szkolne § 281. Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.2. Regulamin ten nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.Rozdział VIORGANIZACJA SZKOŁY§ 291. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział – klasa.2. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział – klasę szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli zwanego dalej „WYCHOWAWCĄ”.3. Dyrektor dąży by wychowawca prowadził swój oddział przez cały tok nauczania w klasach edukacji wczesnoszkolnej, a następnie IV – VI.4. Rodzice oraz uczniowie mogą występować do dyrektora o zmianę wychowawcy lub powierzenie zadań wychowawcy innemu nauczycielowi. Wniosek taki powinien zawierać konkretne argumenty lub zarzuty, które opiniuje Rada Pedagogiczna po wysłuchaniu nauczyciela.5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może dokonać zmiany wychowawcy.§ 29 a- W szkole funkcjonują oddziały integracyjne.
- Edukacja uczniów niepełnosprawnych polega na integralnej realizacji funkcji wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej szkoły z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania, opisanych przez współczesne nauki pedagogiczne.
- Rekrutacja uczniów pełnosprawnych do klasy integracyjnej odbywa się na zasadzie dobrowolności.
- Rekrutacja uczniów niepełnosprawnych do klasy integracyjnej odbywa się na podstawie orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz decyzji komisji rekrutacyjnej składającej się z dyrektora szkoły, nauczycieli nauczania zintegrowanego zatrudnionych w klasach integracyjnych, pedagoga.
- Do klasy II-VI prowadzone będą jedynie przyjęcia uzupełniające w przypadku dysponowania wolnymi miejscami.
- Posiadanie orzeczenia jest niezbędne, ale nie równoznaczne z przyjęciem dziecka do szkoły.
- Do klasy integracyjnej będą przyjmowane dzieci z następującymi typami niepełnosprawności:
- z uszkodzeniami narządu ruchu,
- z uszkodzeniami sensorycznymi,
- przewlekle chore
- z dysfunkcjami rozwojowymi,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami zachowania z wyjątkiem dzieci mogących stanowić zagrożenie dla pozostałych.
- Klasa integracyjna liczy do 20 uczniów w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
- W klasie integracyjnej jednocześnie pracuje dwóch pedagogów: nauczyciel prowadzący oraz pedagog wspierający. Zadaniem nauczyciela wspierającego na wszystkich poziomach kształcenia jest współorganizowanie kształcenia integracyjnego uczniów niepełnosprawnych przez ich specjalistyczne wspieranie w czasie lekcji oraz rewalidację indywidualną.
- Zadania nauczyciela prowadzącego:
- ustną pochwałą lub wyróżnieniem udzielonym w obecności klasy lub społeczności szkolnej,
- pisemną pochwałą, listem gratulacyjnym, dyplomem uznania, adnotacją w dokumentacji szkolnej,
- w formie rzeczowej np. wyposażeniem szkolnym, pomocami edukacyjnymi, wyjazdem edukacyjnym,w formie finansowej w postaci nagrody pieniężnej.