- Jednostki samorządowe
- Szkoły Podstawowe
- Szkoła Podstawowa Nr 1 (archiwum...
- Program wychowawczy
Program wychowawczy
Szkolny program profilaktyki
1. Umiejscowienie szkolnego programu profilaktyki w prawie oświatowym
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - art. 72;
- Konwencja Prawach Dziecka-art.3, art. 19;
- Ustawa o systemie oświaty;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 26 lutego 2002r. (Dz. U. Nr 51 poz. 458) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 31 stycznia 2002r. (Dz. U. Nr 10 poz. 96) w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 15 stycznia 2001 (Dz. U. Nr 13 poz. 110) w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 15 stycznia 2001(Dz. U. Nr 13 poz. 109) w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych oraz ramowego statutu tych poradni.
- Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dn. 19 sierpnia 1994r.;
- Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, z dn. 26 października 1982r.;
- Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dn. 24 kwietnia 1997r,;
- Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dn. 9 listopada 1995 r.
2. Osoby odpowiedzialne za realizację programu
- Rada Pedagogiczna
- Nauczyciele
- Wychowawcy klas
- Dyrektor szkoły
- Wicedyrektorzy
- Pedagog szkolny
- Psycholog szkolny
- Rada Rodziców
- Rodzice
- Organ prowadzący
- Instytucje pozaszkolne (np. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, Sąd Rodzinny, Policja, CPU etc.)
3. Rozpoznane czynniki ryzyka
Czynniki ryzyka to wszystkie elementy zwiększające ryzyko wystąpienia zachowań problemowych i związanych z nimi szkód.
- Środowisko społeczne i normy w nim obowiązujące, promujące dane wzorce zachowań;
- Modelowanie takich zachowań w domu i w szkole;
- Grupy rówieśnicze i występujące w nich zachowania dysfunkcyjne;
- Słabe wyniki w nauce;
- Brak życiowych celów;
- Dostęp do używek;
- Dostęp do środków psychoaktywnych
4. Zachowania ryzykowne i ich przyczyny