- Jednostki samorządowe
- Szkoły Podstawowe
- Szkoła Podstawowa Nr 1 (archiwum...
- Program wychowawczy
Program wychowawczy
Szkolny program profilaktyki
1. Umiejscowienie szkolnego programu profilaktyki w prawie oświatowym
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - art. 72;
- Konwencja Prawach Dziecka-art.3, art. 19;
- Ustawa o systemie oświaty;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 26 lutego 2002r. (Dz. U. Nr 51 poz. 458) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 31 stycznia 2002r. (Dz. U. Nr 10 poz. 96) w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 15 stycznia 2001 (Dz. U. Nr 13 poz. 110) w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 15 stycznia 2001(Dz. U. Nr 13 poz. 109) w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych oraz ramowego statutu tych poradni.
- Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dn. 19 sierpnia 1994r.;
- Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, z dn. 26 października 1982r.;
- Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dn. 24 kwietnia 1997r,;
- Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dn. 9 listopada 1995 r.
2. Osoby odpowiedzialne za realizację programu
- Rada Pedagogiczna
- Nauczyciele
- Wychowawcy klas
- Dyrektor szkoły
- Wicedyrektorzy
- Pedagog szkolny
- Psycholog szkolny
- Rada Rodziców
- Rodzice
- Organ prowadzący
- Instytucje pozaszkolne (np. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, Sąd Rodzinny, Policja, CPU etc.)
3. Rozpoznane czynniki ryzyka
Czynniki ryzyka to wszystkie elementy zwiększające ryzyko wystąpienia zachowań problemowych i związanych z nimi szkód.
- Środowisko społeczne i normy w nim obowiązujące, promujące dane wzorce zachowań;
- Modelowanie takich zachowań w domu i w szkole;
- Grupy rówieśnicze i występujące w nich zachowania dysfunkcyjne;
- Słabe wyniki w nauce;
- Brak życiowych celów;
- Dostęp do używek;
- Dostęp do środków psychoaktywnych
4. Zachowania ryzykowne i ich przyczyny
Wulgaryzmy, brak kultury osobistej · obyczaj środowiskowy, ubóstwo językowe; · wzorce wyniesione z domu; · wyraz buntu, manifestowanie dorosłości; chęć zaimponowania; · wzorce w mediach; · złe relacje nauczyciel - uczeń; · brak reakcji nauczyciela i innych dorosłych, Wagary · trudności w nauce; · uległość wobec kolegów; chęć zaimponowania · strach przed sprawdzianem; · brak zainteresowań, · niemożność sprostania ambicjom rodziców i wymaganiom nauczyciela; · nuda na lekcjach; · brak dyscypliny Brak zainteresowania nauką · niedostosowanie wymagań do poziomu uczniów; · niejasne kryteria oceniania; · niedobra jakość programów nauczania; · lenistwo; · negatywny wpływ grupy rówieśniczej; · brak zainteresowania ze strony rodziców; Palenie papierosów, wąchanie substancji odurzających · ciekawość; · wpływ reklamy w mediach; · wzorowanie się na dorosłych; · sposób na odreagowanie trudności; · nuda, przekora, bunt; negatywny wpływ grupy rówieśniczej (“moda” wśród rówieś-ników, chęć zaimponowania); Zachowania agresywne · negatywne wzorce w mediach i najbliższym otoczeniu; · przemoc w rodzinie; · wyuczony sposób na odreagowanie stresu i reagowanie w konfliktowych sytuacjach; · chęć dominowania, zaistnienia w grupie; · nieumiejętność kontroli własnych negatywnych emocji; · odpowiedź na prowokację;Rodzaj zachowania ryzykownego
Przyczyny
5. Cele profilaktyki szkolnej
- ochrona uczniów przed zagrożeniami rozwoju;
- reagowanie na pojawiajace się zagrożenia;
- stworzenie jednolitego i kompleksowego oddziaływania profilaktycznegona uczniów;
- wspieranie nauczania i wychowania;
- wspieranie rodziców w ich funkcjach wychowawczych i edukacyjnych;
- uświadamianie konieczności działań profilaktycznych
6. Zadania profilaktyki szkolnej
- dostarczenie adekwatnych informacji na temat skutów ryzykownych zachowań i tym samym umożliwienie racjonalnego wyboru;
- rozwijanie możliwości podejmowania działań alternatywnych poprzez zaangażowanie uczniów w działalność pozytywną;
- reagowanie w sytuacjach rozpoznania pierwszych prób podejmowania zachowań ryzykownych poprzez odwołanie się do specjalistycznej pomocy;
- pomoc w organizowaniu pierwszego kontaktu ze specjalistą;
- nawiązanie kontaktu z rodzicami;
- motywowanie do podjęcia ewentualnejj
7. Oddziaływania profilaktyczne
Czynniki ryzyka | Zadania | Sposoby realizacji | Odpowiedzialni |
Środowisko społeczne i normy w nim występujące, promujące dane wzorce zachowań: · negatywne wzorce w · niski poziom kultury; · fałszywe przekonania o | · uczenie krytycznego stosunku do mediów; · podniesienie pozio-mu świadomości kulturalnej; · przekształcenie prze-konania normatyw-nego na prawdziwe; | · dyskusje o roli mediów w kształtowaniu negatywnych wzorców zachowań podczas · obnażanie perswazyjnej i manipulacyjnej roli języka w tworzeniu reklam; · organizowanie różnych przedsięwzięć (wycieczek klasowych, szkolnych, dysko-tek, rozgrywek sportowych, · prowadzenie g.d.d.w. i lekcji religii na tematy dotyczące hierarchii wartości i ideałów; · dyskutowanie na lekcjach języ-ka polskiego na temat wzorców osobowości w mediach; | wychowawcy, j. polskiego, katecheci |
Grupy rówieśnicze i występujące w nich zacho-wania dysfunkcyjne: · uległość wobec grupy; · przemoc i agresja | · eliminowanie negatyw-nych grup rówieśni-czych; · integrowanie zespołów · ograniczanie zjawiska · dostarczenie uczniom wiedzy nt. radzenia sobie ze stresem i ne-gatywnymi emocjami | · przeprowadzenie badań ankie-towych w klasach (zdiagnozo-wanie miejsc i sytuacji wys-tępowania agresji w szkole); · przeprowadzenie zajęć wycho-wawczych i przedsięwzięć integrujących klasę (wspólne przygotowanie gazetek klaso-wych, referatów, uroczystości, przedstawień, wyjść do kina, przygotowanie do konkursów); · zorganizowanie warsztatów dla nauczycieli oraz wykładów dla rodziców na temat agresji i przemocy; · objęcie opieką wicedyrektora, pedagoga i psychologa szkol- nego uczniów sprawiających | wicedyrektor, pedagog, psycholog w porozumieniu z wychowawcami klas |
| | trudności wychowawcze; · stały kontakt z Poradnią Psy-chologiczno –Pedagogiczną; · realizowanie zasad skutecznej komunikacji na wszystkich zajęciach lekcyjnych i poza-lekcyjnych; · doskonalenie umiejętności komunikowania się i rozwią-zywania problemów (g.d.d.w.); | |
Słabe wyniki w nauce: · niska samoocena; · lenistwo; · poziom absencji na zajęciach w szkole; · problemy rozwojowe; | · aktywizowanie uczniów; · przełamywanie onieśmielenia; · · wzmacnianie poczucia · rozpoznawanie proble-mów rozwojowych uczniów; · kształtowanie pozy-tywnego myślenia o sobie poprzez pozna-wanie swoich mocnych stron, doce-nianie swoich najm-niejszych sukcesów | · stosowanie metod aktywizu-jących w pracy z uczniami, · często organizowanie spotkań z rodzicami; · przeprowadzenie g.d.d.w. na temat zainteresowań i planów życiowych uczniów; · eksponowanie na forum klasy i szkoły osiągnięć sportowych, artystycznych i naukowych uczniów; · wykorzystywanie elementów motywacji w systemie oceniania (nagrody, dyplomy, pochwały); · przygotowanie klasowych uroczystości: Andrzejki, Miko-łajki, zabawy karnawałowe, Dzień Dziecka; · uczenie technik uczenia się; · organizowanie pomocy w nauce; · organizowanie kół zaintereso-wań umożliwiających uczniom rozpoznawanie talentów i zdol-ności; · zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami usprawiedliwiania nieobecności; · monitorowanie nieobecności; · wspomaganie rodziców w na-wiązywaniu kontaktów z PPP; · pedagogizacja rodziców (spotkania z pedagogiem i psy-chologiem szkolnym); | wychowawcy klas, pedagog, psycholog, biblioteka, wicedyrektorzy, dyrektor |
Modelowanie negatywnych · nuda na lekcjach; · brak dyscypliny; · brak kontaktu z rodzi-cami uczniów; · zły stan wiedzy peda- gogicznej i psycholo- | · eliminowanie nudy podczas lekcji poprzez · respektowanie norm · nawiązanie kontaktów | · zorganizowanie form doskonalenia zawodowego dotyczącego metod aktywi-zujących na lekcjach; · zapoznanie uczniów ze szkol-nym systemem oceny zachowa-nia i systematyczne wdrażanie go w życie; · motywowanie uczniów do | wychowawcy klas, pedagog, psycholog, biblioteka, dyrektor, wicedyrektorzy |
gicznej rodziców; · brak poszanowania dla | z domem rodzinnym i zwiększenie częstotli-wości spotkań z rodzicami (w tym wy-wiady środowiskowe); · podniesienie poziomu wiedzy psychologicz-nej i pedagogicznej rodziców; · egzekwowanie prawa szkolnego | poprawnego zachowania poprzez odwoływanie się do istniejących norm; · prowadzenie g.d.d.w. dotyczą-cych norm zachowania; · częste indywidualne spotkania z rodzicami; · opracowanie informacji biblio-graficznej z zakresu pedagogiki i psychologii i udostępnienie jej rodzicom; · organizowanie kiermaszów książek z literaturą dla rodziców; · spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym; · g.d.d.w. dotyczące obowiązków ucznia i odpowiedzialności za ich lekceważenie; | |
Brak postaw odpowiedzialności | · kształcenie odpowie-dzialności za siebie i in-nych, za podejmowane decyzje i zachowania; · kształtowanie postaw - różnych wyznań, - różnych narodowości, - odmiennych poglądów, - ludzi dotkniętych chorobą i widoczną | · prowadzenie g.d.d.w. doty-czących właściwych wyborów; · zachęcanie do działalności w organizacjach szkolnych; · organizowanie spotkań z po-licją i pielęgniarką szkolną; · prezentacja dorobku kultu-ralnego różnych narodów; · dyskutowanie o problematyce tolerancji na g.d.d.w. i lekcjach religii; · tworzenie gazetek tematycznych; · organizowanie konkursów plastycznych i innych; · g. d. d. w. na temat muzyki młodzieżowej i muzyki dorosłych, dyskutowanie o | opiekunowie SU, wychowawcy klas, pedagog, psycholog, nauczyciele katecheci, dyrektor szkoły |
Palenie papierosów, wąchanie substancji odurzających | Kształtowanie właściwych postaw wobec uzależnień poprzez: · informowanie o spo-łecznych i zdrowotnych skutkach uzależnień; · zdiagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniami wśród uczniów; · dbałość o rozwój wie-dzy na temat uzależnień; · wzmocnienie dyżurów nauczycielskich | · zapoznanie uczniów z syste-mem kar statutu szkolnego; · przeciwdziałanie zjawisku wagarów; · tworzenie gazetek tematycznych; · organizowanie konkursów; · pedagogizacja rodziców; · działania propagujące wolne od uzależnień formy spędzania wolnego czasu (Dzień Turysty, wycieczki rowerowe, wyjazdy do kina, rozgrywki sportowe); · g.d.d.w. na temat społecznych i zdrowotnych skutków uzależnień; · spotkania z lekarzem, policjan-tem, terapeutami, pedagogiem i psychologiem szkolnym; · filmy o uzależnieniach i dyskusje w ramach g.d.d.w.; · wzmocnienie dyżurów nauczycielskich; systematyczne kontrole boiska, toalet i | wychowawcy klas, nauczyciele dyżurujący, opiekunowie SU, pedagog, psycholog, dyrektor, wicedyrektorzy |
8. Działania alternatywne
Zadania | Formy realizacji |
Zajęcia sportowe | ü zajęcia wychowania fizycznego w sali gimnastycznej i na boisku szkolnym, wyjazdy na basen; ü sportowe rozgrywki międzyklasowe i międzyszkolne w piłkę siatkową, koszykówkę i w piłkę nożną (klub “Jedynka”); ü organizowanie zawodów sportowych; ü zorganizowanie Dnia Sportu; ü rozgrywki sportowe z okazji Święta Szkoły; |
Zajęcia pozalekcyjne | ü koła przedmiotowe; ü Rajd szkolny; ü Dzień Otwarty Szkoły; ü Festyn szkolny Święto Szkoły; ü Indywidualne przygotowania uczniów do olimpiad; |
Organizacja imprez masowych | ü Wycieczki klasowe i szkolne; ü Wyjścia do kina; ü Jasełka; ü Przedstawienia szkole i apele; ü Dzień Wiosny; ü Dzień Europejczyka; ü Konkursy recytatorskie i wiedzy; ü Andrzejki i zabawy karnawałowe; ü Gazetki tematyczne; |
Praca w organizacjach działających w szkole | ü PCK, SU, ZHP ü Organizacja zajęć w czasie ferii zimowych; ü Dyskoteki, ü Zbiórki zabawek dla Domu Dziecka i innych placówek organizujących pomoc dzieciom; |
Organizacja i propagowanie olimpiad, konkursów i zawodów | ü udział uczniów w olimpiadach przedmiotowych; ü udział w konkursach wiedzy, ü udział w zawodach sportowych; |
Zapobieganie problemom w nauce | ü organizacja zajęć wyrównawczych i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; ü pomoc koleżeńska; ü konsultacje nauczycieli; ü opieka pedagoga i psychologa szkolnego; |
9. Instytucje wspierające szkolę w działaniach profilaktycznych
- Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Nysie
- Komenda Powiatowa Policji w Nysie
- Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Nysie
- Rada Rodziców
UWAGI:
- Program jest zgodny z programem wychowawczym szkoły i programami wychowawczymi poszczególnych klas;
- Program poddawany będzie systematycznej ewaluacji przez Radę Pedagogiczną;
- Rada Pedagogiczna będzie dostosowywała program profilaktyki do oczekiwań uczniów i rodziców;
Podprogram programu profilaktyki stanowi - Plan profilaktyki antyalkoholowej opracowany na dany rok kalendarzowy realizowany przy pomocy finansowej Gminy Nysa
Program zatwierdzono do realizacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu:
/zapis w Księdze protokołów/
KATALOG NIEPOŻĄDANYCH ZACHOWAŃ WŚRÓD DZIECI W MŁODSZYM
WIEKU SZKOLNYM
Niepożądane zachowanie | Ilość typów | Uwagi |
agresja | x x x x x x x x x x x 11 | |
wzajemne poniżanie | x x 2 | |
kłótnie | x x x x x x x 7 | |
plotki, obgadywanie | x x 2 | |
mówią bez zahamowań co ślina na język | x 1 | |
skarżenie | x x x 3 | |
zabawy w “bójki” | x 1 | |
przekleństwa, wulgaryzmy | x x x x x x x x 8 | |
kłamstwo | x x x 3 | |
chęć dominowania nad innymi | x x 2 | |
radość z niepowodzeń innych | x 1 | |
złośliwość | x 1 | |
gadulstwo | x x x 3 | |
Katalog niepożądanych zachowań w klasach I-III sporządziło 15 nauczycieli na zespole przedmiotowym w dniu 5 11.03 r. |
KATALOG NIEPOŻĄDANYCH ZACHOWAŃ DZIECI W STARSZYM WIEKU SZKOLNYM KL. IV – VI
OKREŚLENIE NIEPOŻĄDANEGO Agresywne “niby zabawy", np. podstawianie x x x x x x x x x x 10 Wulgaryzmy, przekleństwa x x x x x x x x x x x x x 13 Skarżenie (często tylko dla zasady), plotkowanie x x 2 Brak kultury współżycia w społeczności x x x x x x 6 Brak poszanowania własności szkoły i innych x x x x x x x 7 Brak tolerancji, wyśmiewanie kolegów x x x x x x x 7 Brak szacunku dla nauczyciela, starszych x x x x x x x 7 Bardzo; głośne zachowanie podczas przerw x x 2 Łamanie przepisów BHP x 1 Niedojrzałe zachowanie na lekcji x x x 3 Tworzenie grup – zespołów rywalizujących ze sobą x x &nb
ZACHOWANIA
ILOŚĆ GŁOSÓW
UWAGI
nóg, szturchanie, popychanie, kopanie, etc.
(wyrzucanie śmieci, jedzenia, etc.)
uczniów
(bezczelne odżywki)
Opublikowana przez Katarzyna Leśniak dnia 10.02.2004. Odsłon 9115, Wersja 4
Wersja : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 z 14