- Jednostki samorządowe
- Szkoły Podstawowe
- Szkoła Podstawowa Nr 1 (archiwum...
- Program wychowawczy
Program wychowawczy
Szkolny program profilaktyki
1. Umiejscowienie szkolnego programu profilaktyki w prawie oświatowym
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - art. 72;
- Konwencja Prawach Dziecka-art.3, art. 19;
- Ustawa o systemie oświaty;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 26 lutego 2002r. (Dz. U. Nr 51 poz. 458) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 31 stycznia 2002r. (Dz. U. Nr 10 poz. 96) w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 15 stycznia 2001 (Dz. U. Nr 13 poz. 110) w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 15 stycznia 2001(Dz. U. Nr 13 poz. 109) w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych oraz ramowego statutu tych poradni.
- Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dn. 19 sierpnia 1994r.;
- Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, z dn. 26 października 1982r.;
- Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dn. 24 kwietnia 1997r,;
- Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dn. 9 listopada 1995 r.
2. Osoby odpowiedzialne za realizację programu
- Rada Pedagogiczna
- Nauczyciele
- Wychowawcy klas
- Dyrektor szkoły
- Wicedyrektorzy
- Pedagog szkolny
- Psycholog szkolny
- Rada Rodziców
- Rodzice
- Organ prowadzący
- Instytucje pozaszkolne (np. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, Sąd Rodzinny, Policja, CPU etc.)
3. Rozpoznane czynniki ryzyka
- Środowisko społeczne i normy w nim obowiązujące, promujące dane wzorce zachowań;
- Modelowanie takich zachowań w domu i w szkole;
- Słabe wyniki w nauce;
- Brak życiowych celów;
- Dostęp do używek;
- Dostęp do środków psychoaktywnych
4. Zachowania ryzykowne i ich przyczyny
Wulgaryzmy, brak kultury osobistej · obyczaj środowiskowy, ubóstwo językowe; · wzorce wyniesione z domu; · wyraz buntu, manifestowanie dorosłości; chęć zaimponowania; · wzorce w mediach; · złe relacje nauczyciel - uczeń; · brak reakcji nauczyciela i innych dorosłych, Wagary · trudności w nauce; · uległość wobec kolegów; chęć zaimponowania · strach przed sprawdzianem; · brak zainteresowań, · niemożność sprostania ambicjom rodziców i wymaganiom nauczyciela; · nuda na lekcjach; · brak dyscypliny Brak zainteresowania nauką · niedostosowanie wymagań do poziomu uczniów; · niejasne kryteria oceniania; · niedobra jakość programów nauczania; · lenistwo; · negatywny wpływ grupy rówieśniczej; · brak zainteresowania ze strony rodziców; Palenie papierosów, wąchanie substancji odurzających · ciekawość; · wpływ reklamy w mediach; · wzorowanie się na dorosłych; · sposób na odreagowanie trudności; · nuda, przekora, bunt; negatywny wpływ grupy rówieśniczej (“moda” wśród rówieśników, chęć zaimponowania); Zachowania agresywne · negatywne wzorce w mediach i najbliższym otoczeniu; · przemoc w rodzinie; · wyuczony sposób na odreagowanie stresu i reagowanie w konfliktowych sytuacjach; · chęć dominowania, zaistnienia w grupie; · nieumiejętność kontroli własnych negatywnych emocji; · odpowiedź na prowokację;Rodzaj zachowania ryzykownego
Przyczyny
5. Cele profilaktyki szkolnej
- ochrona uczniów przed zagrożeniami rozwoju;
- reagowanie na pojawiajace się zagrożenia;
- stworzenie jednolitego i kompleksowego oddziaływania profilaktycznegona uczniów;
- wspieranie nauczania i wychowania;
- wspieranie rodziców w ich funkcjach wychowawczych i edukacyjnych;
- uświadamianie konieczności działań profilaktycznych
6. Zadania profilaktyki szkolnej
- dostarczenie adekwatnych informacji na temat skutów ryzykownych zachowań i tym samym umożliwienie racjonalnego wyboru;
- rozwijanie możliwości podejmowania działań alternatywnych poprzez zaangażowanie uczniów w działalność pozytywną;
- reagowanie w sytuacjach rozpoznania pierwszych prób podejmowania zachowań ryzykownych poprzez odwołanie się do specjalistycznej pomocy;
- pomoc w organizowaniu pierwszego kontaktu ze specjalistą;
- nawiązanie kontaktu z rodzicami;
- motywowanie do podjęcia ewentualnej
7. Oddziaływania profilaktyczne
Czynniki ryzyka | Zadania | Sposoby realizacji | Odpowiedzialni |
Środowisko społeczne i normy w nim występujące, promujące dane wzorce zachowań: · negatywne wzorce w · niski poziom kultury; · fałszywe przekonania o rzeczywistości; | · uczenie krytycznego stosunku do mediów; · podniesienie pozio-mu świadomości kulturalnej; · przekształcenie prze-konania normatyw-nego na prawdziwe; | · dyskusje o roli mediów w kształtowaniu negatywnych wzorców zachowań podczas · obnażanie perswazyjnej i manipulacyjnej roli języka w tworzeniu reklam; · organizowanie różnych przedsięwzięć (wycieczek klasowych, szkolnych, dyskotek, rozgrywek sportowych, · prowadzenie g.d.d.w. i lekcji religii na tematy dotyczące hierarchii wartości i ideałów; · dyskutowanie na lekcjach języka polskiego na temat wzorców osobowości w mediach; | wychowawcy, j. polskiego, katecheci |
Grupy rówieśnicze i występujące w nich zachowania dysfunkcyjne: · uległość wobec grupy; · przemoc i agresja | · eliminowanie negatyw-nych grup rówieśni-czych; · integrowanie zespołów · ograniczanie zjawiska · dostarczenie uczniom wiedzy nt. radzenia sobie ze stresem i ne-gatywnymi emocjami | · przeprowadzenie badań ankietowych w klasach (zdiagnozowanie miejsc i sytuacji występowania agresji w szkole); · przeprowadzenie zajęć wychowawczych i przedsięwzięć integrujących klasę (wspólne przygotowanie gazetek klasowych, referatów, uroczystości, przedstawień, wyjść do kina, przygotowanie do konkursów); · zorganizowanie warsztatów dla nauczycieli oraz wykładów dla rodziców na temat agresji i przemocy; · objęcie opieką wicedyrektora, pedagoga i psychologa szkolnego uczniów sprawiających trudności wychowawcze; | wicedyrektor, pedagog, psycholog w porozumieniu z wychowawcami klas |
| | · stały kontakt z Poradnią Psychologiczno –Pedagogiczną; · realizowanie zasad skutecznej komunikacji na wszystkich zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych; · doskonalenie umiejętności komunikowania się i rozwiązywania problemów (g.d.d.w.); | |
Słabe wyniki w nauce: · niska samoocena; · lenistwo; · poziom absencji na zajęciach w szkole; · problemy rozwojowe; | · przełamywanie onieśmielenia; · kształtowanie otwartości, empatii, wzajemnego zaufania · wzmacnianie poczucia · rozpoznawanie problemów rozwojowych uczniów; · kształtowanie pozytywnego myślenia o sobie poprzez poznaanie swoich mocnych stron, docenianie swoich najmniejszych sukcesów | · stosowanie metod aktywizujących w pracy z uczniami, · częsteo organizowanie spotkań z rodzicami; · przeprowadzenie g.d.d.w. na temat zainteresowań i planów życiowych uczniów; · eksponowanie na forum klasy i szkoły osiągnięć sportowych, artystycznych i naukowych uczniów; · wykorzystywanie elementów motywacji w systemie oceniania (nagrody, dyplomy, pochwały); · przygotowanie klasowych uroczystości: andrzejki, mikołajki, zabawy karnawałowe, Dzień Dziecka; · uczenie technik uczenia się; · organizowanie pomocy w nauce; · organizowanie kół zainteresowań umożliwiających uczniom rozpoznawanie talentów i zdolności; · zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami usprawiedliwiania nieobecności; · monitorowanie nieobecności; · wspomaganie rodziców w nawiązywaniu kontaktów z PPP; · pedagogizacja rodziców (spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym); | wychowawcy klas, pedagog, psycholog, biblioteka, wicedyrektorzy, dyrektor |
Modelowanie negatywnych · nuda na lekcjach; · brak dyscypliny; · brak kontaktu z rodzicami uczniów; · zły stan wiedzy pedagogicznej i psychologicznej rodziców; · brak poszanowania dla | · eliminowanie nudy podczas lekcji poprzez · respektowanie norm · nawiązanie kontaktów z domem rodzinnym i zwiększenie częstotliwości spotkań z rodzicami (w tym wywiady środowiskowe); · podniesienie poziomu wiedzy psychologicznej i pedagogicznej rodziców; · egzekwowanie prawa szkolnego
| · zorganizowanie form doskonalenia zawodowego dotyczącego metod aktywizujących na lekcjach; · zapoznanie uczniów ze szkolnym systemem oceny zachowania i systematyczne wdrażanie go w życie; · motywowanie uczniów do poprawnego zachowania poprzez odwoływanie się do istniejących norm; · prowadzenie g.d.d.w. dotyczących norm zachowania; · częste indywidualne spotkania z rodzicami; · opracowanie informacji bibliograficznej z zakresu pedagogiki i psychologii i udostępnienie jej rodzicom; · organizowanie kiermaszów książek z literaturą dla rodziców; · spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym; · g.d.d.w. dotyczące obowiązków ucznia i odpowiedzialności za ich lekceważenie; | wychowawcy klas, pedagog, psycholog, biblioteka, dyrektor, wicedyrektorzy |
|
|
| |
Brak postaw odpowiedzialności | · kształcenie odpowiedzialności za siebie i innych, za podejmowane decyzje i zachowania; · kształtowanie postaw - różnych wyznań, - różnych narodowości, - odmiennych poglądów, - ludzi dotkniętych chorobą i widoczną niepełnosprawnością | · prowadzenie g.d.d.w. dotyczących właściwych wyborów; · zachęcanie do działalności w organizacjach szkolnych; · organizowanie spotkań z policją i pielęgniarką szkolną; · prezentacja dorobku kulturalnego różnych narodów; · dyskutowanie o problematyce tolerancji na g.d.d.w. i lekcjach religii; · tworzenie gazetek tematycznych; · organizowanie konkursów plastycznych i innych; · g. d. d. w. na temat muzyki młodzieżowej i muzyki dorosłych, dyskutowanie o | opiekunowie SU, wychowawcy klas, pedagog, psycholog, nauczyciele katecheci, dyrektor szkoły |
Palenie papierosów, wąchanie substancji odurzających | Kształtowanie właściwych postaw wobec uzależnień poprzez: · informowanie o spo-łecznych i zdrowotnych skutkach uzależnień; · zdiagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniami wśród uczniów; · dbałość o rozwój wie-dzy na temat uzależnień; · wzmocnienie dyżurów nauczycielskich | · zapoznanie uczniów z systemem kar statutu szkolnego; · przeciwdziałanie zjawisku wagarów; · tworzenie gazetek tematycznych; · organizowanie konkursów; · pedagogizacja rodziców; · działania propagujące wolne od uzależnień formy spędzania wolnego czasu (Dzień Turysty, wycieczki rowerowe, wyjazdy do kina, rozgrywki sportowe); · g.d.d.w. na temat społecznych i zdrowotnych skutków uzależnień; · spotkania z lekarzem, policjantem, terapeutami, pedagogiem i psychologiem szkolnym; · filmy o uzależnieniach i dyskusje w ramach g.d.d.w.; · wzmocnienie dyżurów nauczycielskich; systematyczne kontrole boiska, toalet i | wychowawcy klas, nauczyciele dyżurujący, opiekunowie SU, pedagog, psycholog, dyrektor, wicedyrektorzy |
8. Działania alternatywne
Zadania | Formy realizacji |
Zajęcia sportowe | ü zajęcia wychowania fizycznego w sali gimnastycznej i na boisku szkolnym, wyjazdy na basen; ü sportowe rozgrywki międzyklasowe i międzyszkolne w piłkę siatkową, koszykówkę i w piłkę nożną (klub “Jedynka”); ü organizowanie zawodów sportowych; ü zorganizowanie Dnia Sportu; ü rozgrywki sportowe z okazji Święta Szkoły; |
Zajęcia pozalekcyjne | ü koła przedmiotowe; ü Rajd szkolny; ü Dzień Otwarty Szkoły; ü Festyn szkolny Święto Szkoły; ü Indywidualne przygotowania uczniów do olimpiad; |
Organizacja imprez masowych | ü Wycieczki klasowe i szkolne; ü Wyjścia do kina; ü Jasełka; ü Przedstawienia szkole i apele; ü Dzień Wiosny; ü Dzień Europejczyka; ü Konkursy recytatorskie i wiedzy; ü Andrzejki i zabawy karnawałowe; ü Gazetki tematyczne; |
Praca w organizacjach działających w szkole | ü PCK, SU, ZHP ü Organizacja zajęć w czasie ferii zimowych; ü Dyskoteki, ü Zbiórki zabawek dla Domu Dziecka i innych placówek organizujących pomoc dzieciom; |
Organizacja i propagowanie olimpiad, konkursów i zawodów | ü udział uczniów w olimpiadach przedmiotowych; ü udział w konkursach wiedzy, ü udział w zawodach sportowych; |
ü organizacja zajęć wyrównawczych i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; ü pomoc koleżeńska; ü konsultacje nauczycieli; ü opieka pedagoga i psychologa szkolnego; |
9. Instytucje wspierające szkolę w działaniach profilaktycznych
- Komisja do Spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Nysa
- Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Nysie
- Komenda Powiatowa Policji w Nysie
- Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Nysie
- Rada Rodziców
UWAGI:
- Program jest zgodny z programem wychowawczym szkoły i programami wychowawczymi poszczególnych klas;
- Program poddawany będzie systematycznej ewaluacji przez Radę Pedagogiczną;
- Rada Pedagogiczna będzie dostosowywała program profilaktyki do oczekiwań uczniów i rodziców;
Podprogram programu profilaktyki stanowi - Plan profilaktyki antyalkoholowej opracowany na dany rok kalendarzowy realizowany przy pomocy finansowej Gminy Nysa
Program zatwierdzono do realizacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu:
/zapis w Księdze Protokołów/
KATALOG NIEPOŻĄDANYCH ZACHOWAŃ WŚRÓD DZIECI W MŁODSZYM
WIEKU SZKOLNYM
Niepożądane zachowanie | Ilość typów | Uwagi |
agresja | x x x x x x x x x x x 11 | |
wzajemne poniżanie | x x 2 | |
kłótnie | x x x x x x x 7 | |
plotki, obgadywanie | x x 2 | |
mówią bez zahamowań co ślina na język | x 1 | |
skarżenie | x x x 3 | |
zabawy w “bójki” | x 1 | |
przekleństwa, wulgaryzmy | x x x x x x x x 8 | |
kłamstwo | x x x 3 | |
chęć dominowania nad innymi | x x 2 | |
radość z niepowodzeń innych | x 1 | |
złośliwość | x 1 | |
gadulstwo | x x x 3 | |
Katalog niepożądanych zachowań w klasach I-III sporządziło 15 nauczycieli na zespole przedmiotowym w dniu 5 11.03 r. |
KATALOG NIEPOŻĄDANYCH ZACHOWAŃ DZIECI W STARSZYM WIEKU SZKOLNYM
KL. IV – VI
OKREŚLENIE NIEPOŻĄDANEGO | ILOŚĆ GŁOSÓW | UWAGI |
Agresywne “niby zabawy", np. podstawianie | x x x x x x x x x x 10 | |
Wulgaryzmy, przekleństwa | x x x x x x x x x x x x x 13 | |
Skarżenie (często tylko dla zasady), plotkowanie | x x 2 | |
Brak kultury współżycia w społeczności | x x x x x x 6 | |
Brak poszanowania własności szkoły i innych | x x x x x x x 7 | |
Brak tolerancji, wyśmiewanie kolegów | x x x x x x x 7 | |
Brak szacunku dla nauczyciela, starszych | x x x x x x x 7 | |
Bardzo; głośne zachowanie podczas przerw | x x 2 | |
Łamanie przepisów BHP | x 1 | |
Niedojrzałe zachowanie na lekcji |
Informację wytworzył lub odpowiada za treść Katarzyna Leśniak dnia 17.02.2005 |