- Jednostki samorządowe
- Szkoły Podstawowe
- Szkoła Podstawowa Nr 1 (archiwum...
- Program wychowawczy
Program wychowawczy
Szkolny program profilaktyki
1. Umiejscowienie szkolnego programu profilaktyki w prawie oświatowym
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - art. 72;
- Konwencja Prawach Dziecka-art.3, art. 19;
- Ustawa o systemie oświaty;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 26 lutego 2002r. (Dz. U. Nr 51 poz. 458) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 31 stycznia 2002r. (Dz. U. Nr 10 poz. 96) w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 15 stycznia 2001 (Dz. U. Nr 13 poz. 110) w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 15 stycznia 2001(Dz. U. Nr 13 poz. 109) w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych oraz ramowego statutu tych poradni.
- Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dn. 19 sierpnia 1994r.;
- Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, z dn. 26 października 1982r.;
- Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dn. 24 kwietnia 1997r,;
- Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dn. 9 listopada 1995 r. 2. Osoby odpowiedzialne za realizację programu- Rada Pedagogiczna
- Nauczyciele
- Wychowawcy klas- Dyrektor szkoły- Wicedyrektorzy- Pedagog szkolny- Psycholog szkolny- Rada Rodziców- Rodzice- Organ prowadzący- Instytucje pozaszkolne (np. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, Sąd Rodzinny, Policja, CPU etc.)3. Rozpoznane czynniki ryzyka
Czynniki ryzyka to wszystkie elementy zwiększające ryzyko wystąpienia zachowań problemowych i zwiazanych z nimi szkód.- Środowisko społeczne i normy w nim obowiązujące, promujące dane wzorce zachowań;
- Modelowanie takich zachowań w domu i w szkole;
- Grupy rówieśnicze i występujące w nich zachowania dysfunkcyjne;- Słabe wyniki w nauce;
- Brak życiowych celów; - Dostęp do używek; - Dostęp do środków psychoaktywnych4. Zachowania ryzykowne i ich przyczyny
Rodzaj zachowania ryzykownego |
Przyczyny |
Wulgaryzmy, brak kultury osobistej | · obyczaj środowiskowy, ubóstwo językowe;· wzorce wyniesione z domu;· wyraz buntu, manifestowanie dorosłości; chęć zaimponowania;· wzorce w mediach;· złe relacje nauczyciel - uczeń;· brak reakcji nauczyciela i innych dorosłych, |
Wagary | · trudności w nauce;· uległość wobec kolegów; chęć zaimponowania· strach przed sprawdzianem;· brak zainteresowań,· niemożność sprostania ambicjom rodziców i wymaganiom nauczyciela;· nuda na lekcjach;· brak dyscypliny |
Brak zainteresowania nauką | · niedostosowanie wymagań do poziomu uczniów;· niejasne kryteria oceniania;· niedobra jakość programów nauczania;· lenistwo;· negatywny wpływ grupy rówieśniczej;· brak zainteresowania ze strony rodziców; |
Palenie papierosów, wąchanie substancji odurzających | · ciekawość;· wpływ reklamy w mediach;· wzorowanie się na dorosłych;· sposób na odreagowanie trudności;· nuda, przekora, bunt;negatywny wpływ grupy rówieśniczej (“moda” wśród rówieśników, chęć zaimponowania); |
Zachowania agresywne | · negatywne wzorce w mediach i najbliższym otoczeniu;· przemoc w rodzinie;· wyuczony sposób na odreagowanie stresu i reagowanie w konfliktowych sytuacjach;· chęć dominowania, zaistnienia w grupie;· nieumiejętność kontroli własnych negatywnych emocji;· odpowiedź na prowokację; |
- ochrona uczniów przed zagrożeniami rozwoju;
- reagowanie na pojawiajace się zagrożenia;
- stworzenie jednolitego i kompleksowego oddziaływania profilaktycznegona uczniów;
- wspieranie nauczania i wychowania;
- wspieranie rodziców w ich funkcjach wychowawczych i edukacyjnych;
- uświadamianie konieczności działań profilaktycznych
6. Zadania profilaktyki szkolnej
- dostarczenie adekwatnych informacji na temat skutów ryzykownych zachowań i tym samym umożliwienie racjonalnego wyboru;
- rozwijanie możliwości podejmowania działań alternatywnych poprzez zaangażowanie uczniów w działalność pozytywną;
- reagowanie w sytuacjach rozpoznania pierwszych prób podejmowania zachowań ryzykownych poprzez odwołanie się do specjalistycznej pomocy;
- pomoc w organizowaniu pierwszego kontaktu ze specjalistą;
- nawiązanie kontaktu z rodzicami;
- motywowanie do podjęcia ewentualnej
7. Oddziaływania profilaktyczne
Czynniki ryzyka |
Zadania |
Sposoby realizacji | Odpowiedzialni |
Środowisko społeczne i normy w nim występujące, promujące dane wzorce zachowań:· negatywne wzorce w mediach;· niski poziom kultury;· fałszywe przekonania o rzeczywistości; |
· uczenie krytycznego stosunku do mediów;· podniesienie pozio-mu świadomości kulturalnej;· przekształcenie prze-konania normatyw-nego na prawdziwe; | · dyskusje o roli mediów w kształtowaniu negatywnych wzorców zachowań podczas g.d.d.w.;· obnażanie perswazyjnej i manipulacyjnej roli języka w tworzeniu reklam;· organizowanie różnych przedsięwzięć (wycieczek klasowych, szkolnych, dyskotek, rozgrywek sportowych, zajęć pozalekcyjnych);· prowadzenie g.d.d.w. i lekcji religii na tematy dotyczące hierarchii wartości i ideałów; · dyskutowanie na lekcjach języka polskiego na temat wzorców osobowości w mediach; |
wychowawcy, j. polskiego, katecheci |
Grupy rówieśnicze iwystępujące w nich zachowania dysfunkcyjne:
· uległość wobec grupy;· przemoc i agresja |
· eliminowanie negatyw-nych grup rówieśni-czych;· integrowanie zespołów klasowych;· ograniczanie zjawiska przemocy i agresji wśród uczniów;· dostarczenie uczniom wiedzy nt. radzenia sobie ze stresem i ne-gatywnymi emocjami |
· przeprowadzenie badań ankietowych w klasach (zdiagnozowanie miejsc i sytuacji występowania agresji w szkole);· przeprowadzenie zajęć wychowawczych i przedsięwzięć integrujących klasę (wspólne przygotowanie gazetek klasowych, referatów, uroczystości, przedstawień, wyjść do kina, przygotowanie do konkursów);
· zorganizowanie warsztatów dla nauczycieli oraz wykładów dla rodziców na temat agresji i przemocy;· objęcie opieką wicedyrektora,pedagoga i psychologa szkolnego uczniów sprawiających trudności wychowawcze; |
wicedyrektor, pedagog, psycholog w porozumieniu z wychowawcami klas |
· stały kontakt z Poradnią Psychologiczno –Pedagogiczną;· realizowanie zasad skutecznej komunikacji na wszystkich zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych;
· doskonalenie umiejętności komunikowania się i rozwiązywania problemów (g.d.d.w.); |
|||
Słabe wyniki w nauce:· niska samoocena;· lenistwo;· poziom absencji na zajęciach w szkole;· problemy rozwojowe; | · aktywizowanie uczniów;· przełamywanie onieśmielenia;· kształtowanie otwartości, empatii, wzajemnego zaufania w grupie;· wzmacnianie poczucia wartości uczniów;· rozpoznawanie problemów rozwojowych uczniów;· kształtowanie pozytywnego myślenia o sobie poprzez poznaanie swoich mocnych stron, docenianie swoich najmniejszych sukcesów |
· stosowanie metod aktywizujących w pracy z uczniami,· częsteo organizowanie spotkań z rodzicami;· przeprowadzenie g.d.d.w. na temat zainteresowań i planów życiowych uczniów;· eksponowanie na forum klasy i szkoły osiągnięć sportowych, artystycznych i naukowych uczniów;· wykorzystywanie elementów motywacji w systemie oceniania (nagrody, dyplomy, pochwały);· przygotowanie klasowych uroczystości: andrzejki, mikołajki, zabawy karnawałowe, Dzień Dziecka;· uczenie technik uczenia się;· organizowanie pomocy w nauce;· organizowanie kół zainteresowań umożliwiających uczniom rozpoznawanie talentów i zdolności;· zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami usprawiedliwiania nieobecności;· monitorowanie nieobecności;· wspomaganie rodziców w nawiązywaniu kontaktów z PPP;· pedagogizacja rodziców (spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym); |
wychowawcy klas, pedagog, psycholog, biblioteka, wicedyrektorzy, dyrektor |
Modelowanie negatywnych · nuda na lekcjach; · brak dyscypliny; · brak kontaktu z rodzicami uczniów;· zły stan wiedzy pedagogicznej i psychologicznej rodziców; · brak poszanowania dlanorm prawnych; |
· eliminowanie nudy podczas lekcji poprzez upowszechnianie metod aktywizujących;· respektowanie norm poprawnego zachowania na lekcjach; · nawiązanie kontaktów z domem rodzinnym i zwiększenie częstotliwości spotkań z rodzicami (w tym wywiady środowiskowe); · podniesienie poziomu wiedzy psychologicznej i pedagogicznej rodziców;· egzekwowanie prawa szkolnego
|
· zorganizowanie form doskonalenia zawodowego dotyczącego metod aktywizujących na lekcjach;· zapoznanie uczniów ze szkolnym systemem oceny zachowania i systematyczne wdrażanie go w życie;
· motywowanie uczniów do poprawnego zachowania poprzez odwoływanie się do istniejących norm; · prowadzenie g.d.d.w. dotyczących norm zachowania;·· opracowanie informacji bibliograficznej z zakresu pedagogiki i psychologii i udostępnienie jej rodzicom; · organizowanie kiermaszów książek z literaturą dla rodziców;· spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym; · g.d.d.w. dotyczące obowiązków ucznia i odpowiedzialności za ich lekceważenie; |
wychowawcy klas, pedagog, psycholog, biblioteka,dyrektor,wicedyrektorzy |
|
|
||
Brak postaw odpowiedzialności za siebie i innych, brak poszanowania odrębności |
· kształcenie odpowiedzialności za siebie i innych, za podejmowane decyzje i zachowania;· kształtowanie postaw tolerancji dotyczących:- różnych wyznań, - różnych narodowości,- odmiennych poglądów, - ludzi dotkniętych chorobą i widoczną niepełnosprawnością |
· prowadzenie g.d.d.w. dotyczących właściwych wyborów;· zachęcanie do działalności w organizacjach szkolnych;· organizowanie spotkań z policją i pielęgniarką szkolną;· prezentacja dorobku kulturalnego różnych narodów;· dyskutowanie o problematyce tolerancji na g.d.d.w. i lekcjach religii;· tworzenie gazetek tematycznych;· organizowanie konkursów plastycznych i innych;· g. d. d. w. na temat muzyki młodzieżowej i muzyki dorosłych, dyskutowanie o różnicach i tolerancji; |
opiekunowie SU, wychowawcy klas, pedagog, psycholog, nauczyciele katecheci, dyrektor szkoły |
Palenie papierosów, wąchanie substancji odurzających | Kształtowanie właściwych postaw wobec uzależnień poprzez:· informowanie o spo-łecznych i zdrowotnych skutkach uzależnień;· zdiagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniami wśród uczniów;· dbałość o rozwój wie-dzy na temat uzależnień;· wzmocnienie dyżurównauczycielskich | · zapoznanie uczniów z systemem kar statutu szkolnego;· przeciwdziałanie zjawisku wagarów;· tworzenie gazetek tematycznych;· organizowanie konkursów;· pedagogizacja rodziców;· działania propagujące wolne od uzależnień formy spędzania wolnego czasu (Dzień Turysty, wycieczki rowerowe, wyjazdy do kina, rozgrywki sportowe);· g.d.d.w. na temat społecznych i zdrowotnych skutków uzależnień;· spotkania z lekarzem, policjantem, terapeutami, pedagogiem i psychologiem szkolnym;· filmy o uzależnieniach i dyskusje w ramach g.d.d.w.;
· wzmocnienie dyżurów nauczycielskich; systematyczne kontrole boiska, toalet i |
wychowawcy klas, nauczyciele dyżurujący, opiekunowie SU,pedagog, psycholog, dyrektor, wicedyrektorzy |
8. Działania alternatywne
Zadania | Formy realizacji |
Zajęcia sportowe | ü zajęcia wychowania fizycznego w sali gimnastycznej i na boisku szkolnym, wyjazdy na basen;ü sportowe rozgrywki międzyklasowe i międzyszkolne w piłkę siatkową, koszykówkę i w piłkę nożną (klub “Jedynka”);ü organizowanie zawodów sportowych;ü zorganizowanie Dnia Sportu;ü rozgrywki sportowe z okazji Święta Szkoły; |
Zajęcia pozalekcyjne | ü koła przedmiotowe;ü Rajd szkolny;ü Dzień Otwarty Szkoły;ü Festyn szkolny Święto Szkoły;ü Indywidualne przygotowania uczniów do olimpiad; |
Organizacja imprez masowych | ü Wycieczki klasowe i szkolne;ü Wyjścia do kina;ü Jasełka;ü Przedstawienia szkole i apele;ü Dzień Wiosny;ü Dzień Europejczyka;ü Konkursy recytatorskie i wiedzy;ü Andrzejki i zabawy karnawałowe;ü Gazetki tematyczne; |
Praca w organizacjach działających w szkole | ü PCK, SU, ZHPü Organizacja zajęć w czasie ferii zimowych;ü Dyskoteki,ü Zbiórki zabawek dla Domu Dziecka i innych placówek organizujących pomoc dzieciom; |
Organizacja i propagowanie olimpiad, konkursów i zawodów |
ü udział uczniów w olimpiadach przedmiotowych; ü udział w konkursach wiedzy, ü udział w zawodach sportowych; |
Zapobieganie problemom w nauce | ü organizacja zajęć wyrównawczych i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych;ü pomoc koleżeńska;ü konsultacje nauczycieli;ü opieka pedagoga i psychologa szkolnego; |
/zapis w Księdze Protokołów/
KATALOG NIEPOŻĄDANYCH ZACHOWAŃ WŚRÓD DZIECI W MŁODSZYM
WIEKU SZKOLNYM
Niepożądane zachowanie |
Ilość typów |
Uwagi |
agresja przemoc, bójki |
x x x x x x x x x x x 11 | |
wzajemne poniżanie |
x x 2 | |
kłótnie |
x x x x x x x 7 | |
plotki, obgadywanie |
x x 2 | |
mówią bez zahamowań co ślina na język przyniesie |
x 1 | |
skarżenie |
x x x 3 | |
zabawy w “bójki” | x 1 | |
przekleństwa, wulgaryzmy | x x x x x x x x 8 | |
kłamstwo | x x x 3 | |
chęć dominowania nad innymi | x x 2 | |
radość z niepowodzeń innych | x 1 | |
złośliwość | x 1 | |
gadulstwo | x x x 3 | |
Katalog niepożądanych zachowań w klasach I-III sporządziło 15 nauczycieli na zespole przedmiotowym w dniu 5 11.03 r. |
KATALOG NIEPOŻĄDANYCH ZACHOWAŃ DZIECI W STARSZYM WIEKU SZKOLNYM
KL. IV – VI
OKREŚLENIE NIEPOŻĄDANEGO ZACHOWANIA |
ILOŚĆ GŁOSÓW |
UWAGI |
Agresywne “niby zabawy", np. podstawianie nóg, szturchanie, popychanie, kopanie, etc. |
x x x x x x x x x x 10 | |
Wulgaryzmy, przekleństwa | x x x x x x x x x x x x x 13 | |
Skarżenie (często tylko dla zasady), plotkowanie |
x x 2 | |
Brak kultury współżycia w społeczności (wyrzucanie śmieci, jedzenia, etc.) |
x x x x x x 6 | |
Brak poszanowania własności szkoły i innych uczniów |
x x x x x x x 7 | |
Brak tolerancji, wyśmiewanie kolegów | x x x x x x x 7 | |
Brak szacunku dla nauczyciela, starszych (bezczelne odżywki) |
x x x x x x x 7 | |
Bardzo; głośne zachowanie podczas przerw | x x 2 | |
Łamanie przepisów BHP | x 1 | |
Niedojrzałe zachowanie na lekcji |
<FONT face= |