Statut

STATUT

ZESPOŁU SZKOLNO - PRZEDSZKOLNEGO

w GOŚWINOWICACH      

DZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE Rozdział 1

Przepisy definiujące

 Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:1)      Zespole - należy przez to rozumieć Zespół Szkolno-Przedszkolny w Goświnowicach,2)      szkole - należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Goświnowicach,3)      przedszkolu - należy rozumieć przez to Przedszkole w Goświnowicach,4)      ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 07 września 1991roku o systemie oświaty (Dz U z 2004 r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.) 5)      Statucie - należy przez to rozumieć statut Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Goświnowicach,6)      dyrektorze - należy  rozumieć  przez  to  Dyrektora  Zespołu  Szkolno - Przedszkolnego w Goświnowicach,7)      nauczycielu - należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego zespołu,8)      rodzicach - należy przez to rozumieć rodziców i prawnych opiekunów dzieci.  

Rozdział 2

Nazwa i inne informacje o Zespole
§ 1 1.      Placówka nosi nazwę: Zespół Szkolno - Przedszkolny w Goświnowicach2.      Zespół Szkolno - Przedszkolny w Goświnowicach jest placówką publiczną.3.      W skład Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Goświnowicach wchodzą:-         sześcioletnia Szkoła Podstawowa w Goświnowicach,-         Przedszkole w Goświnowicach4.      Wymienione w § 1 placówki prowadzone są przez Gminę Nysa.5.      Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Opolu.6.      Siedziba Zespołu znajduje się w Goświnowicach, ul. Kolejowa 57.      Zespół posiada:

a)      pieczęć urzędową okrągłą dużą i małą,

b)      stempel prostokątny z adresem Zespołu.

 § 2 1.      Szkoła i Przedszkole są jednostkami budżetowymi.2.      Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Zespołu określają odrębne przepisy.3.      Szkoła i Przedszkole prowadzą i przechowują dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. 

 

 

 

 

DZIAŁ II

CELE I ZADANIA ZESPOŁURozdział 1Cele i zadania przedszkola§ 41.      Przedszkole realizuje cele określone w Ustawie o systemie oświaty oraz  wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych.2.      Celem przedszkola jest:a)      objęcie opieką wszystkich dzieci i zapewnienie im bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla prawidłowego rozwoju,b)     stymulowanie rozwoju wychowanka,c)      kształtowanie i rozwijanie aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego go świata.d)     współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,e)      przygotowanie dzieci do podjęcia nauki szkolnej,f)       zapewnienie wychowankom warunków umożliwiających podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.§ 5Do zadań przedszkola należą:1)      kształtowanie czynnej postawy dzieci wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa  oraz rozwijanie ich sprawności ruchowej,2)      rozwijanie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną, 3)      nabywanie przez dziecko kompetencji językowej, a w tym nabywanie umiejętności czytania i kreślenia symboli graficznych,4)      integrowanie treści edukacyjnych,5)      wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego własnej inicjatywy,6)      prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanka,7)      współpraca z poradnią psychologiczno - pedagogiczną w celu udzielania dziecku pomocy  specjalistycznej,8)      przedszkole może zapewnić opiekę dzieciom niepełnosprawnym, niewymagającym       specjalnej opieki i odrębnego trybu życia.§ 6 1.      Przedszkole realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku, potrzeb środowiska     z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny:a)      przedszkole zapewnia stałą opiekę nad dziećmi w czasie zabaw, zajęć w sali i na powietrzu, spacerów i wycieczek sprawowaną przez nauczycielki i pracowników  placówki.b)     przedszkole współpracuje z instytucjami opieki społecznej w celu pomocy (stałej lub doraźnej) dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej.     2.  Nauczyciel przedszkola jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo dzieci od momentu            pozostawienia dziecka przez rodziców w Sali do momentu odbioru dziecka przez osobę            upoważnioną.     3.  Opiekę nad dziećmi w drodze do przedszkola i z  powrotem sprawują rodzice, lub           Osoby  przez nie upoważnione, zapewniające pełne bezpieczeństwo wychowanków:                   a) rodzice zobowiązani są do przyprowadzenia dziecka bezpośrednio na                         odpowiedni oddział pod opiekę nauczycielki, b) odbieranie dzieci z przedszkola odbywa się analogicznie bezpośrednio u     nauczycielki sprawującej aktualnie opiekę nad dzieckiem,                   c) od momentu odebrania dziecka spod opieki nauczycielki za jego                         bezpieczeństwo odpowiada rodzic.§ 71.      Na wniosek zainteresowanych rodziców przedszkole zapewnia dzieciom możliwość korzystania z zajęć dodatkowych z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.2.      Warunki ich realizacji i odpłatności ustala Dyrektor  z zainteresowanymi rodzicami.§ 81.      Podstawową jednostką przedszkola jest oddział. Każdy oddział obejmuje dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, czasu pobytu w przedszkolu, uzdolnień,   stopnia i rodzaju niepełnosprawności oraz metod stosowanych w pracy z dziećmi.2.      Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25. Liczba dzieci na wsi w oddziale nie może być mniejsza niż 15 w oddziale.3.      W oddziałach, do których przyjęto dzieci niepełnosprawne liczba wychowanków nie powinna przekraczać 15, w tym 2 - 3 niepełnosprawnych.4.      Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia     poradni Psychologiczno - Pedagogicznej określającego ich poziom rozwoju psychi- cznego i stanu zdrowia.§ 91.      Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego ogólnodostępnego, zatwierdzonego przez MEN i wybranego przez nauczyciela prowadzącego grupę lub przez Radę Pedagogiczną. Nauczyciel może również pracować w oparciu o program autorski.2.      Godzina pracy w przedszkolu trwa 60 minut.3.      Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, a w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć wyrównawczych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:-         z dziećmi w wieku 3-4 lat około 15 minut,-         z dziećmi w wieku 5-6 lat około 30 minut.4.      Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.§ 10Przedszkole może być jedno lub wielooddziałowe. Liczba oddziałów w każdym roku szkolnym zależy od potrzeb środowiska.  § 111.      Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz  organizacyjny przedszkola opracowany przez Dyrektora Zespołu najpóźniej do dnia 10 maja każdego roku. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący po wcześniejszym zaopiniowaniu przez organ nadzorujący.2.      W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:a)      czas pracy poszczególnych oddziałów,b)     liczbę pracowników przedszkola i wymiar ich etatów, c)      ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący,d)     terminy przerw w pracy przedszkola.§ 12 1.      Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora     Zespołu na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.2.      Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla danego oddziału rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.§ 131.      Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez     organ prowadzący, zgodnie z ust.32.      Dzienny czas pracy przedszkola ustalany jest przez organ prowadzący w oparciu o po-trzeby rodziców wynikające z kart zgłoszeń dzieci do przedszkola, na wniosek Dyrektora Zespołu. Nie może on być krótszy od czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, czyli 5 godzin dziennie. Dzienny czas pracy przedszkola może być zmieniony w każdym roku szkolnym.3.      Terminy przerw w pracy przedszkola ustalane są przez organ prowadzący na wniosek  Dyrektora Zespołu. Przerwy w czasie pracy przedszkola wykorzystuje się na przeprowadzenie niezbędnych remontów i gruntownych porządków wewnątrz i na zewnątrz budynku.4.      Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez pracowników ustala organ prowadzący.4.1.                       Rodzice ponoszą comiesięczną opłatę stałą pokrywającą część kosztów utrzymania dziecka w przedszkolu. Opłata ta ustalana jest przez organ prowadzący i zróżnicowana ze względu na czas pobytu w przedszkolu            (5 godzin dziennie i powyżej 5 godzin dziennie):a)      opłata stała nie podlega odliczeniu w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, niezależnie od czasu tej nieobecności,b)     należność za przedszkole wnoszone są przez rodziców najpóźniej do 15 dnia każdego miesiąca, za dany miesiąc z góry,c)      zwłoka z zapłatą należności za dwa pełne okresy płatności powoduje  wykreślenie  dziecka z przedszkola. Zaległa należność dochodzona będzie na drodze postępowania sądowego.4.2.                       W oparciu o potrzeby środowiska w przedszkolu istnieje możliwość zorganizowania wyżywienia:a)      rodzice pokrywają koszt wyżywienia dziecka w przedszkolu w całości,b)     ilość posiłków w przedszkolu ustala Dyrektor przedszkola w porozumieniu z rodzicami (Rada Rodziców),c)      wysokość dziennej stawki żywieniowej ustalana jest w oparciu o normy żywie-niowe i aktualne ceny artykułów żywnościowych. Stawkę określa Dyrektor w porozumieniu z rodzicami,d)     miesięczna  odpłatność  z  tytułu wyżywienia obliczana jest w oparciu o ustaloną stawkę dzienną oraz liczbę dni roboczych w danym miesiącu,e)      za każdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu przysługuje zwrot opłaty         w wysokości dziennej stawki wyżywieniaf)       pracownicy przedszkola mogą korzystać z wyżywienia pod warunkiem opłacenia   kosztów wyżywienia wg tych samych zasad. Pracownikowi za daną stawkę żywieniową przysługuje porcja dziecka 6-letniego.                                 §14                                                                                                                                                                                         1.      Dyrektor  Zespołu powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem  propozycji rodziców.2.      Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel (nauczyciele) opiekowali się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.§ 151.      Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.2.      W  przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem  przedszkolnym  może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej  jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.  Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.3.      W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.4.      Szczegółowe zasady przyjmowania dzieci do przedszkola.a)      do przedszkola w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci 5 i 6 letnie, a także dzieci rodziców samotnych, inwalidów I i II grupy, oraz dzieci z rodzin zastępczych,b)     jeżeli liczba dzieci zgłoszonych do przedszkola nie przekracza liczby miejsc, przyjęć dokonuje dyrektor Zespołu na podstawie wypełnionych i złożonych kart zgłoszeń,c)      jeżeli liczba dzieci zgłoszonych do przedszkola przekracza liczbę miejsc, przyjęć  dokonuje Komisja Społeczna powołana przez organ prowadzący.      W skład  Komisji Społecznej przy wchodzą:  dyrektor Zespołu Szkolno - Przedszkolnego jako przewodniczący, przedstawiciel                    Rady Pedagogicznej,  przedstawiciel organu prowadzącego.5.      Rodzice ubiegający się o umieszczenie dziecka w przedszkolu zobowiązani są do złożenia w sekretariacie Zespołu prawidłowo wypełnionej karty zgłoszenia dziecka w terminie do 30 kwietnia danego roku.6.      Komisja Społeczna dokonuje kwalifikacji dzieci w terminie do 10 maja danego roku. Po tym terminie dyrektor Zespołu informuje o dokonaniu rekrutacji.7.      Liczba przyjętych dzieci nie powinna być większa od liczby miejsc w przedszkolu i obowiązującej liczby dzieci na oddział.8.      Decyzje Komisji Społecznej są protokołowane, dokumenty Komisji łącznie z kartami  zgłoszeń dzieci są przechowywane w sekretariacie zespołu. Protokół powinien zawierać:a)      skład i listę obecności,b)     wykaz dzieci przyjętych i nieprzyjętych do przedszkola.9.      W ciągu roku szkolnego przyjęć dzieci do przedszkola dokonuje Dyrektor.§ 16Rada Pedagogiczna może podjąć  uchwałę  upoważniającą Dyrektora  do skreślenia dziecka z listy wychowanków przedszkola w wypadku:c)      zalegania z opłatami za przedszkole za dwa pełne miesiące,d)     nie zgłoszenia się dziecka w okresie do 2 tygodni po rekrutacji w nowym roku szkolnym lub terminu przyjęcia dziecka do przedszkola w trakcie roku szkolnego,e)      stwierdzenia przez specjalistę poważnej wady fizycznej lub głębokiego upośle-dzenia zatajonego przez rodziców w karcie zgłoszenia. Rozdział 2Cele i zadania szkoły§ 171.Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej  podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej  oraz opiekuńczej.2.Szkoła stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.§ 18Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w Statucie, współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.§ 191.      W zakresie działalności dydaktycznej szkoła w szczególności:a)      umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,b)     działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów poprzez organizowanie kół  zainteresowań, imprez sportowych, olimpiad i konkursów,c)      zapewnia wszechstronną pomoc uczniom mającym trudności z opanowaniem treści programu nauczania,2.        Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.3.        Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane w  odrębnych przepisach.§ 201.      Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny.2.      W zakresie działalności wychowawczej szkoła w szczególności:a)      kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie i przepisach wykonawczych do niej, w szczególności w Statucie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów,b)     kształtuje postawy patriotyczne (także w  wymiarze lokalnym),c)      sprzyja zachowaniom proekologicznym,d)     umożliwia uczniom podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej  i religijnej,e)      szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości,f)       budzi szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz szkoły  i środowiska,g)      wdraża do dyscypliny i punktualności.3.      Zespół wypracowuje i realizuje program przeciwdziałania zagrożeniom społecznym młodego człowieka.§ 211.   Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych       możliwości.2.Wykonanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na:d)     ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkole ogólnych przepisów bezpie-czeństwa i higieny,e)      sprawowaniu w formach indywidualnych opieki nad niektórymi, potrzebującymi takiej opieki uczniami.§ 22 1.       W celu zapewnienia uczniom bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej wprowadza się:a)         zakaz przebywania na terenie szkoły osób obcych, nie będących najbliższą rodziną uczniów;b)        zakaz wychodzenia w czasie pobytu w szkole poza teren posesji szkoły;c)         zakaz przynoszenia przez uczniów przedmiotów nie będących wyposażeniem szkolnym, a mogących zagrażać bezpieczeństwu i spokojowi innych; przedmioty te będą zabierane i zwracane wyłącznie rodzicom uczniów.d)        dyżury nauczycieli. § 231. Opiekę nad uczniami przebywającymi w Zespole sprawują:a)      podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - nauczyciele prowadzący te zajęcia,b)     podczas przerw - nauczyciele sprawujący dyżur.2.Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły, w tym w  trakcie wycieczek  organizowanych przez szkołę, sprawują wyznaczeni nauczyciele, oraz za zgodą Dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.      Obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez Zespół określają       odrębne przepisy. § 24 1.      Plan dyżurów nauczycielskich ustala Dyrektor, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe.2.      Zasady organizacyjno - porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich określa regulamin ustalony przez Dyrektora Zespołu. § 251.      Indywidualne formy opieki polegają w szczególności na:a)      udzielaniu, w miarę możliwości finansowych szkoły, doraźnej lub stałej pomocy finansowej,b)     zapewnianiu możliwości korzystania z pomocy pedagoga szkolnego.2.      Pomoc finansową, o której mowa w ust. 1 przyznaje się  na zasadach określonych w odrębnych przepisach.§ 261.      Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale.2.      W miarę możliwości organizacyjnych szkoły, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi oddział powierzony jego opiece wychowawczej przez pełny okres nauczania.3.      Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje Dyrektor.4.      Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:a)    z urzędu,b)    na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy,c)    na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału.5.      Wnioski, o których mowa w ust. 4 nie są dla Dyrektora wiążące. O sposobie ich załatwienia Dyrektor informuje wnioskodawcę w terminie 30 dni.6.      Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia Statutu.  DZIAŁ III ZARZĄDZANIE SZKOŁĄRozdział 1 Zagadnienia podstawowe§ 271.      Zagadnienia i kompetencje organu prowadzącego Zespół oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny, w tym w szczególności zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego nad działalnością Zespołu w sprawach administracyjnych i finansowych, określają odrębne przepisy.2.      Organy, o których mowa w ust. 1, mogą ingerować w działalność Zespołu wyłącznie        w zakresie i na zasadach określonych w ustawie. § 28 Szkołą kieruje Dyrektor.§ 29 Kolegialnym organem Zespołu w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki jest Rada Pedagogiczna.                                                       § 30W Zespole działają też organy Samorządu Uczniowskiego oraz Rada Rodziców. § 311.      Działające w Zespole organy wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.2.      Celem stworzenia warunków do współdziałania, o których mowa w ust. 1, Dyrektor - nie  rzadziej niż 2 razy w roku, organizuje spotkania z przewodniczącymi  Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego. Radę Pedagogiczną reprezentuje specjalnie do tego wyznaczony przez Radę nauczyciel. § 32 1.      Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały  Rady Rodziców, organu kolegialnego Samorządu Uczniowskiego, jeżeli uchwała jest niezgodna z przepisami prawa - wyznaczając termin na wyeliminowanie stwierdzonych uchybień.2.      Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, uchwała traci moc w za- kresie objętym ingerencją Dyrektora. § 33Sposób postępowania w sprawie wstrzymania uchwał Rady Pedagogicznej określa art. 41ust. 3 ustawy.§ 34 Prowadzenie mediacji w sprawach spornych między działającymi w Zespole organami oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w tego rodzaju sprawach należy do Dyrektora.  § 35Trybu, o którym mowa w przepisach poprzedzających, nie stosuje się do postępowań uregulowanych odrębnymi przepisami, w szczególności w sprawach:a)      odpowiedzialności dyscyplinarnej,b)     odpowiedzialności porządkowej,c)      sporów ze stosunku pracy w zakresie objętym właściwością sądów pracy. Rozdział 2Dyrektor Zespołu. § 36 1.      Stanowisko dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Zespół.2.      Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy. § 37 1.      Do zadań Dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy Zespołu.2.      Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Zespołu.§ 38 Do właściwości Dyrektora należy w szczególności:1.      w zakresie bezpośrednio związanych z podstawową działalnością  Zespołu:a)      przedkładanie  Radzie  Pedagogicznej  do   zatwierdzania   wyników   klasyfikacji i promocji uczniów,b)     podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do Zespołu, przenoszenia ich do innych klas, oddziałów,c)      występowanie do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,d)     sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym systematyczne hospitowanie lekcji i innych zajęć prowadzo-nych przez nauczycieli, prowadzenie dokumentacji hospitacji,e)      realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych przepisach,f)       organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka,2.      w zakresie spraw organizacyjnych:a)      przygotowanie projektów planów pracy Zespołu,b)     opracowanie arkusza organizacji Zespołu,c)      ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć,3.      w zakresie spraw finansowych:a)      opracowanie planu finansowego Zespołu,b)     przedstawienie projektu planu finansowego do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców,c)      realizowanie planu finansowego, w szczególności poprzez dysponowanie określonymi  w nim środkami, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół,4.      w zakresie spraw administracyjno - gospodarczych oraz biurowych:a)      sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno - gospodarczą Zespołu,b)     organizowanie wyposażenia Zespołu w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,c)      organizowanie i nadzorowanie kancelarii Zespołu,d)     nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystania druków szkolnych,e)      organizowanie przeglądu technicznego obiektów Zespołu oraz prac konserwacyjno - remontowych,f)       organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku Zespołu,5.      w zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych:a)      zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny  pracy,b)     określenie w porozumieniu z radą rodziców wzoru jednolitego stroju szkolnego c)      egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w Zespole porządku oraz dbałość o czystość i estetykę Zespołu,d)     wykonanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i po-wszechnej samoobrony.§ 391.      Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.2.      W zakresie, o którym mowa   w ust. 1, Dyrektor w szczególności:a)      decyduje o zatrudnieniu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracownik&odeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,e)      współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi, w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami, a w szczególności:a.     zasięga opinii w sprawach organizacji pracy Zespołu, ustala:b.     regulamin pracy, premiowania i nagradzania pracowników Zespołu,c.     regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,d.     ustala plan urlopów pracowników Zespołu nie będących nauczycielami,e.     administruje   zakładowym   funduszem   świadczeń   socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem. § 40                                                         Dyrektor jest przedstawicielem Zespołu na zewnątrz. § 411.      Dyrektor jest Przewodniczącym Rady Pedagogicznej.2.      Zadania związane z pełnieniem tej funkcji oraz tryb ich realizacji określają postanowienia Regulaminu działalności Rady Pedagogicznej.§ 421.      W wykonaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną, rodzicami i organami Samorządu Uczniowskiego.2.      Dyrektor - poza przypadkami współdziałania w podejmowaniu czynności prawnych z podmiotami, o których mowa w ust. 1, w szczególności:a)      przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Zespołu,b)     składa Radzie Pedagogicznej okresowe sprawozdania z realizacji planów pracy Zespołu,c)      udziela Radzie Rodziców informacji o działalności dydaktyczno - wychowawczej Zespołu.    Rozdział 3Rada Pedagogiczna § 43                                                                         W Zespole działa Rada Pedagogiczna.§ 44 1.      W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole.2.      W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą - z głosem doradczym - brać także udział inne osoby zaproszone przez jej Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.3.      Przewodniczącym Rady jest Dyrektor.4.      Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa Regulamin działalności uchwalony przez Radę, normujący w szczególności następujące zagadnienia:a)      sposób przygotowania, zwoływania, prowadzenia i dokumentowania zebrań Rady Pedagogicznej,b)     wewnętrzną organizację Rady Pedagogicznej,c)      zasady dopuszczania do udziału w pracach Rady Pedagogicznej osób nie  będących członkami tego organu Zespołu. § 45 1.      Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:a)      zatwierdzanie planów pracy Zespołu po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców,b)     zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,c)      ustalanie - po uzyskaniu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców - w szczegółowych kryteriów ocen zachowania ucznia, trybu i zasad ich ustalania oraz trybu odwoławczego w tym zakresie,d)     podejmowanie  uchwał  w  sprawie  innowacji  i  eksperymentów pedagogicznych w Zespole po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców,e)      ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Zespołu,f)       podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,g)      uchwalanie i nowelizowanie Regulaminu swojej działalności,2.      Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:a)      powierzenie  stanowiska dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący,b)     przedłużenie powierzenia stanowiska  dotychczasowemu Dyrektorowi,c)      powierzenie innych stanowisk kierowniczych w Zespole oraz odwoływanie z tych stanowisk,d)     organizację pracy Zespołu, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych  i pozalekcyjnych,e)      projekt planu finansowego Zespołu,f)       wniosek Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,g)      propozycję Dyrektora  w sprawie przydziału nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zająć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,3.      Dyrektor może wystąpić do Rady Pedagogicznej z prośbą o wydanie opinii w innej sprawie.4.      Rada Pedagogiczna ponadto:a)      może wnioskować o odwołanie osób zajmujących stanowiska kierownicze w Zespole,b)     deleguje swoich przedstawicieli do prac w innych organach.   Rozdział 4 Rada Rodziców § 46 1.      W Zespole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.2.      Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców Zespołów.3.      Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców, w tym szczegółowe zasady wyznaczania przedstawicieli rodziców do pracy w innych organach określa Regulamin działalności Rady Rodziców.4.      Regulamin, o którym mowa w ust. 3, uchwalany przez Radę Rodziców, nie może być sprzeczny ze Statutem.5.      Dyrektor zapewnia Radzie Rodziców organizacyjne warunki działania oraz stale współpracuje z Radą Rodziców - osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela. § 47 1.      Zgromadzenie ogółu rodziców zwołuje:a)      w sprawie ustalenia zasad tworzenia Rady Rodziców - Dyrektor,b)     w innych sprawach, w szczególności celem nowelizacji zasad tworzenia Rady Rodziców - właściwy organ Rady Rodziców.2.      Zwołanie Zgromadzenia ogółu rodziców polega na zawiadomieniu rodziców o celu, miejscu oraz pierwszym i ewentualnym drugim terminie Zgromadzenia. W razie gdy Zgromadzenie zwołuje organ Rady Rodziców, odrębnie zawiadamia o tym Dyrektora.  § 48             Do kompetencji Rady Rodziców należy:             a) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego                  szkoły oraz programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych                  uczniów oraz danego środowiska,            b) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia             c) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora Zespołu § 49 1.      Uchwały  Zgromadzenia  ogółu rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy rodziców - w pierwszym terminie Zgromadzenia.2.      W drugim terminie Zgromadzenia uchwały są podejmowane przez obecnych w Zgromadzeniu.3.      Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów "za", która przewyższa o co naj-mniej jeden głos liczbę głosów "przeciw". Głosy "wstrzymujące się" są pomijane. § 50 1.      Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów Zespołu, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu.  § 51 1.      Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i z innych źródeł, przeznaczane na wspieranie statutowej działalności  Zespołu (Fundusz Rady Rodziców).2.      Zasady wydatkowania środków Funduszu określa Regulamin działalności Rady Rodziców.3.      W miarę możliwości Dyrektor udziela pomocy w obsłudze finansowej Funduszu.  Rozdział 5 Samorząd Uczniowski § 52 Wszyscy uczniowie Szkoły w Zespole tworzą, z mocy prawa, Samorząd Uczniowski. § 53 1.      Organy Samorządu uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów Zespołu.2.      Organami Samorządu Uczniowskiego są:a)      Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego,b)     Rada Samorządu Uczniowskiego.3.      Przewodniczący reprezentuje organy Samorządu Uczniowskiego, w szczególności wobec organów Zespołu.§ 54 1.      Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego, uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.2.      Dyrektor zapewnia organizacyjne warunki uchwalenia pierwszego Regulaminu Samorządu Uczniowskiego, oraz przygotowuje jego projekt, skonsultowany z uczniami poszczególnych oddziałów.3.      Warunki organizacyjne uchwalania Regulaminu Samorządu Uczniowskiego, oraz wprowadzania w nim zmian zapewnia, w porozumieniu z Dyrektorem, opiekun Samorządu.4.      Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem. § 551.      Zgromadzenie ogółu uczniów zwołuje:a)      w sprawie uchwalenia pierwszego Regulaminu Samorządu Uczniowskiego - Dyrektor,b)     celem uchwalenia kolejnego lub nowelizacji Regulaminu Samorządu Uczniowskiego - właściwy organ Samorządu Uczniowskiego.2.      Zwołanie Zgromadzenia ogółu uczniów polega na zawiadomieniu uczniów o celu, miejscu oraz pierwszym i ewentualnym drugim terminie Zgromadzenia. § 56Dyrektor zapewnia organom Samorządu Uczniowskiego organizacyjne w tym lokalowe warunki działania, oraz stale współpracuje z tymi organami poprzez opiekuna Samorządu. § 57 1.      Samorząd Uczniowski może przedstawić  Radzie Pedagogicznej Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Zespołu, a w szczególności dotyczących takich podstawowych praw uczniów, jak:a)      prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i sta-wianymi wymaganiami,b)     prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,c)      prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a  możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,d)     prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,e)      prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,f)       prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna Samorządu.2.      Samorząd Uczniowski ponadto:a)      wydaje opinię w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów,b)     wydaje opinie w sprawie oceny pracy nauczyciela, c)      występuje w sprawach określonych w Statucie. DZIAŁ  IVORGANIZACJA  SZKOŁYRozdział 1Planowanie działalności Szkoły § 581.      Okresem przeznaczonym na realizację materiału programowego jednej klasy jest rok szkolny.2.      Zajęcia dydaktyczno - wychowawcze w roku szkolnym dzieli się na dwa okresy (semestry).a)      I - od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno - wychowawczych we wrześniu do ostatniej soboty poprzedzającej ferie zimowe, nie dłużej niż do końca stycznia b)     II - od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po feriach zimowych , lub  od początku lutego /gdy ferie zimowe są w ostatnich 2 tygodniach lutego/ do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych.3.      Termin rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy o organizacji roku szkolnego.§ 59Podstawę organizacji pracy Zespołu w danym roku szkolnym stanowią:a)      plan pracy Zespołu,b)     arkusz organizacji Zespołu,c)      tygodniowy rozkład zajęć. § 60 1.      Plan pracy Zespołu określa w szczególności podstawowe założenia pracy dydaktyczno - wychowawczej.2.      Plan pracy Zespołu przygotowuje Dyrektor a zatwierdza  Rada Pedagogiczna. § 611.      Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określa arkusz organizacji Zespołu opracowywany przez Dyrektora, na podstawie planu nauczania, do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji Zespołu zatwierdza organ prowadzący po wcześniejszym zaopiniowaniu przez organ nadzorujący.2.      W arkuszu organizacji Zespołu zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników Zespołu, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych za środków przydzielonych przez organ prowadzący. § 62 Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalany przez dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Zespołu, z uwzględnieniem zasad zdrowia i higieny pracy. § 63Zasady tworzenia treści i sposób realizacji planu finansowego określają odrębne przepisy.Rozdział 2Formy prowadzenia działalności dydaktyczno - wychowawczej § 64 1.      Podstawową formą pracy Zespołu są zajęcia  dydaktyczno - wychowawcze, prowadzone  w systemie klasowo - lekcyjnym.2.      Godzina lekcyjna trwa 45 minut.§ 65 1.      Podstawowa  jednostką  organizacyjną  Zespołu  jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy dopuszczonych do użytku szkolnego.2.      Przeciętna liczba uczniów w oddziale nie powinna być większa niż 26.3.      Dyrektor corocznie decyduje o tym, na jakich zajęciach - ze względu na konieczność stworzenia specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa - dojdzie do podziału oddziałów na grupy.4.      Przy podejmowaniu decyzji, o której mowa w ust. 3 należy uwzględniać zasady wynikające z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania oraz wysokości środków finansowych posiadanych przez Zespół. § 66 1.      Niektóre zajęcia obowiązkowe, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.2.      Zajęcia, o których mowa w ust. 1 są organizowane w ramach posiadanych przez Zespół środków finansowych.3.      Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych, finansowanych z budżetu Zespołu, nie może być niższa niż 15 uczniów. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób. Rozdział 3Świetlica szkolna § 671.      Pozalekcyjną formą wychowawczo - opiekuńczej działalności Zespołu jest świetlica.2.      Ze świetlicy mogą korzystać uczniowie, którzy ze względu na dojazd do Zespołu muszą dłużej przebywać w szkole, a także inni uczniowie za zgodą nauczyciela w świetlicy.§ 681.      Do zadań świetlicy należy w szczególności:a)      organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej, przyzwyczajenie do samodzielnej pracy umysłowej,b)     organizowanie  gier i zabaw ruchowych oraz innych form wychowania fizycznego mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny.,c)      ujawnienie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień, organizowanie zajęć w tym zakresie,d)     stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki, oraz kształtowanie nawyków kultury życia codziennego,e)      upowszechnianie  zasad   kultury   zdrowotnej:  kształtowanie  nawyków  higieny i czystości, oraz dbałości o zachowanie zdrowia,f)       współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników. § 69Zajęcia prowadzone w świetlicy realizuje się zgodnie z rocznym planem pracy Zespołu. § 70Szczegółowe zasady korzystania ze świetlicy określa Regulamin, ustalony przez Dyrektora Zespołu.  Rozdział 4 Biblioteka szkolna § 711.      Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych Zespołu, doskonaleniu warsztatu nau-czycieli, popularyzowaniu  wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz, w miarę możliwości, wiedzy o regionie. § 72Z Biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy Zespołu, rodzice, a także - za zgodą dyrektora - inne osoby. § 73 Do zakresu działania nauczyciela bibliotekarza w szczególności należy:a)      dokonywanie, w  ramach  przyznanych funduszy, racjonalnych  zakupów  książek i czasopism oraz właściwe opracowywanie zbiorów,b)     zorganizowanie udostępniania zbiorów,c)      dokonywanie analiz stanu czytelnictwa uczniów i nauczycieli oraz inspirowanie czytelnictwa,d)     prowadzenie zajęć przysposobienia czytelniczego,e)      współpraca z nauczycielami przedmiotów i wychowawcami przy kształtowaniu właściwej struktury zbiorów oraz organizacji obiegu lektur i przygotowywaniu materiałów na lekcje,f)       dbałość o urządzenie lokalu i zaopatrzenie biblioteki w sprzęt i pomoce,g)      inwentaryzacja i zabezpieczenie zbiorów,h)      opracowanie regulaminów wypożyczalni i czytelni - regulaminy te podlegają zatwierdzaniu przez Dyrektora. § 74 1.      Biblioteka jest czynna w kilku dniach zajęć szkolnych.2.      Godziny pracy Biblioteki ustala Dyrektor, dostosowując je do tygodniowego rozkładu zajęć w szczególności w sposób umożliwiający dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu. § 75 Szczegółowe zasady korzystania z Biblioteki określa Regulamin, ustalony przez Dyrektora Zespołu.  DZIAŁ  V NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁYRozdział 1Zagadnienia podstawowe§ 76 1.      W Zespole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników: administracyjnych, technicznych  i pracowników obsługi.2.      Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników Zespołu oraz zasady   ich wynagradzania określają odrębne przepisy. Rozdział 2Zakres zadań nauczycieli - przepisy ogólne§ 77 1.      Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie a także o szanowanie godności osobistej ucznia.2.      Obowiązkiem każdego nauczyciela jest bezstronne i obiektywne ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów.3.      Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, nauczyciele        poszczególnych przedmiotów i wychowawcy są zobowiązani poinformować ucznia               o przewidywanych dla niego stopniach okresowych (rocznych) i przewidywanej            ocenie z zachowania. O przewidywanym stopniu niedostatecznym należy            poinformować ucznia i jego rodziców na miesiąc przed zakończeniem okresu           (rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych).4.      Zasady informowania uczniów i ich rodziców o przewidywanym okresowym (rocznym) stopniu niedostatecznym określa WSO. § 78     1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz jest          odpowiedzialny za jakość oraz wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego          opiece uczniów.     2. W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim:2.1 sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami oraz odpowiada, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, za ich życie, zdrowie i bezpieczeństwo,2.2 zapewnia prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego, w szczególności poprzez:a)      realizację programów nauczania,b)     stosowanie właściwych metod nauczania,c)      systematyczne przygotowywanie się do zajęć,d)     pełne wykorzystanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć,e)      właściwe prowadzenie pozostającej w jego gestii dokumentacji działalności pedagogicznej,2.3 dba o pomoce dydaktyczno - wychowawcze i sprzęt szkolny,2.4 wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania,2.5 udziela uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,       w  oparciu  o rozpoznane potrzeby uczniów,2.6 organizację pomoc i wsparcie uczniom, którym z przyczyn rozwojowych,        rodzinnych lub losowych  jest to potrzebne, w tym również  pomoc materialną. § 79 1.        Nauczyciel opracowuje cykliczny plan edukacyjny, biorąc pod uwagę podstawę programową, indywidualność powierzonej mu klasy i koryguje go  w toku pracy, w celu osiągnięcia możliwie wysokich wyników nauczania.2.        Obowiązkiem nauczyciela jest stała czujność i wrażliwość na potrzeby uczniów oraz reagowanie na ich stan psychofizyczny. 3.        We wszystkich sprawach dotyczących ucznia współpracuje z wychowawcą i rodzicami ucznia.4.        Nauczyciel odpowiada materialnie za powierzony mu sprzęt i pomoce dydaktyczne znajdujące się w salach lekcyjnych, w których prowadzi zajęcia. Reaguje na bieżąco na każdy przejaw niszczenia mienia szkolnego i uczniowskiego.5.        Nauczyciel jest zobowiązany do systematycznego mierzenia jakości swojej pracy.6.        Nauczyciel informuje uczniów i rodziców o kryteriach i formach oceniania ze swojego przedmiotu na pierwszych zajęciach w każdym roku szkolnym, zapoznaje z programem nauczania i wychowania.7.    Dba o wszechstronny rozwój osobowości. Traktuje  wszystkich uczniów z szacunkiem i        życzliwością,

7.        Stosuje zasady bezstronności i obiektywizmu w ocenianiu uczniów.

8.        Dba o właściwe relacje interpersonalne pomiędzy pracownikami szkoły.

9.        Dba o dobre imię szkoły.

 § 80 1. Nauczyciele uczestniczą w pracach Rady Pedagogicznej, zespołów przedmiotowych,     oraz w  wyborach i działaniach organów Szkoły.2. Nauczyciele zobowiązani są do zachowania tajemnicy posiedzeń Rady Pedagogicznej, na     zasadach określonych w art. 43 ustawy. § 81 Do podstawowych zadań każdego nauczyciela należy  permanentne doskonalenie umiejętności dydaktycznych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, w szczególności poprzez:a)      pracę własną,b)     udział w pracach zespołu przedmiotowego,c)      korzystanie z pozaszkolnych form wspierania działalności pedagogicznej.  § 82 I. Nauczyciele mają prawo do:  

1)        formułowania autorskich programów nauczania i wychowania, jednakże wymagają one zatwierdzenie przez Radę Pedagogiczną i organ prowadzący szkołę,2)        decydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach nauczania,3)        oceniania uczniów zgodnie z ich postępami, z uwzględnieniem WSO.     4)    szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych jak i uczniów,wolności głoszenia własnych poglądów, nienaruszających godności innych ludzi,      5)  jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy,                    6)  stałego rozwoju i wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego,  

II. Nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za:

 1)        poziom wyników nauczania i wychowania powierzonych im uczniów,2)        bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę oraz za wypadki wynikające z niedopełnienia obowiązków nauczycielskich w tym zakresie. III. Nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania innych poleceń zleconych przez dyrektora szkoły, związanych z organizacją procesu dydaktycznego i  opiekuńczo-wychowawczego. § 83 

Szczegółowy zakres zadań, praw i obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych określa Regulamin Pracy.

Zasady i tryb sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz oceniania pracy nauczycieli określają odrębne przepisy. § 84 1.      Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grup przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespoły przedmiotowe.2.      Pracą zespołu przedmiotowego kieruje, powołany przez Dyrektora, przewodniczący.3.      Zespół przedmiotowy pracuje według planu sporządzonego na dany rok szkolny, zgodnie  z ustaleniami planu pracy Zespołu.4.      Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:a)      zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów  nauczania, korelowania  treści  nauczania   przedmiotów   pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programów nauczania,b)     wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,c)      organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,d)     współpracę w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnieniu ich wyposażenia.  Rozdział 3Zakres zadań wychowawcy § 851.      Zadaniem   wychowawcy   jest   sprawowanie   opieki   wychowawczej   nad   uczniami, a w szczególności:a)      tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,b)     inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,c)      podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.2.      Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:1.1  otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,1.2  wspólnie z uczniami i ich rodzicami:a)      planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,b)współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawczą wobec ogółu uczniów, a także wobec tych uczniów, którym z racji szczególnych uzdolnień albo z powodu napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych, potrzebne jest zapewnienie indywidualnej opieki,2.5.                       utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu:a)      poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci,b)     współdziałania z rodzicami, zwłaszcza okazywania im pomocy w ich działa-niach wychowawczych  wobec  dzieci  oraz  otrzymywania  od  ich  rodziców  pomocy w swoich działaniach,c)      włączania ich w sprawy życia klasy i Zespołu,                 d)     współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowot-nych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.3.      Organizację i formy udzielania na terenie Zespołu pomocy, o której mowa w ust. 2 pkt 2.5. ppkt d) określają  przepisy  w  sprawie  zasad  udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej. § 861.      Realizując  zadania  wymienione  w  §  85  ust.2  pkt  2.5.  ppkt  a)  b)  c), wychowawca  w szczególności spotyka się z rodzicami uczniów.2.      Szczegółowe zasady informowania rodziców o bieżących i okresowych wynikach w nauce oraz bieżących i okresowych wynikach w zachowaniu ich dzieci określa WSO § 871.      Wychowawcy oddziałów na danym etapie edukacyjnym mogą tworzyć zespoły wychowawcze.2.      Pracą zespołu wychowawczego kieruje powołany przez Dyrektora przewodniczący.3.      Zadaniem zespołów wychowawczych jest koordynowanie oddziaływań wychowawczych.Rozdział 4Zakres zadań pedagoga szkolnego§ 88 1.      Do zakresu działań pedagoga szkolnego należy w szczególności:a)      rozpoznawanie warunków rodzinnych, zdrowotnych, materialnych i psychofi-zycznych uczniów,b)     udzielanie indywidualnej i zespołowej pomocy terapeutycznej uczniom tego potrzebującym,c)      prowadzenie spraw z zakresu pomocy materialnej dla uczniów,d)     kierowanie uczniów na badania specjalistyczne,e)      inspirowanie oraz przeprowadzanie innych, niż wymienione w przepisach poprzedzających, form działania o charakterze profilaktycznym, socjalizacyjnym  i resocjalizacyjnym,f)       udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności  w wychowywaniu własnych dzieci,g)      udzielanie pomocy wychowawcom i pozostałym nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.2.      Pedagog szkolny opracowuje na każdy rok szkolny ramowy plan pracy, zatwierdzany przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.3.      Pod koniec każdego semestru pedagog szkolny składa sprawozdanie ze swojej pracy.4.      Pedagog szkolny dokumentuje swoją działalność na zasadach określonych w odrębnych przepisach.5.      W ramach realizacji swoich zadań pedagog szkolny, w szczególności:a)      może przeprowadzać wywiady środowiskowe,b)     może korzystać z dokumentów pozostających w gestii Zespołu,c)      współdziała z odpowiednimi placówkami oświatowymi, sądowymi, policją i stosownie do potrzeb, innymi podmiotami.6.      Pedagog szkolny powołany jest na stanowisko Szkolnego Rzecznika Praw Dziecka,       którego obowiązkiem jest rozpatrywanie pisemnej skargi rodzica w przypadku        naruszenia praw dziecka złożonej w terminie do 7 dni od momentu  zdarzenia  oraz      wyjaśnienie sprawy z zainteresowanymi stronami. DZIAŁ  VIUCZNIOWIE I RODZICERozdział 1Zasady rekrutacji uczniów§ 89Szkoła przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności. § 901.      Do Zespołu przyjmuje się:a)      z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie Zespołu,b)     na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - dzieci zamieszkałe poza obwodem Zespołu, jeśli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca,2.      Przyjęcie do Zespołu dziecka z poza obwodu, wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły,  w której obwodzie dziecko mieszka.3.      O przyjęciu uczniów spoza obwodu Zespołu decyduje  Dyrektor.Rozdział 2 Prawa i obowiązki ucznia § 91Uczniowie mają prawa wynikające w szczególności z Konwencji o prawach dziecka, przepisów oświatowych i niniejszego statutu.1.      Uczeń ma w szczególności prawo do:a)      szacunku ze strony wszystkich osób zarówno dorosłych jak i rówieśników, b)      właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny   pracy umysłowej,c)      opieki wychowawczej i warunków pobytu w Zespole zapewniających bezpie-      czeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź        psychicznej oraz ochronę  i poszanowanie jego godności,d)      korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi      przepisami,e)      życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowaw- czym,f)        swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Zespołu a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób,g)      rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,h)      informacji o programie nauczania, stawianych wymaganiach, zasadach,  kryteriach oceniania  oraz ustalonych sposobach kontroli  postępów w nauce,i)        sprawiedliwej, obiektywnej,  jawnej  i umotywowanej oceny postępów w nauce i oceny zachowania,  j)        pomocy w przypadku trudności w nauce,k)      korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego i zawodowego,l)        korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgo-zbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,m)    wpływania na życie Zespołu przez działalność samorządową oraz zrzeszania  się  w organizacjach działających w Zespole.5.      Zasady informowania o sprawdzianach i ogłoszenia ich wyników, postępowanie w sprawach poprawiania bieżących ocen oraz warunki uwzględniania zgłoszeń nieprzygotowania  do zajęć, określa WSO i PSO.6.      Zasady oceniania, klasyfikowania, promowania i egzaminowania uczniów określają odrębne przepisy. § 92 1.      Uczeń jest w szczególności zobowiązany do:a)      systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu Zespołu,b)     przestrzegania  zasad  kultury  współżycia w odniesieniu do kolegów, na terenie szkoły i poza szkołą,c)      przestrzegania  zasad  kultury  współżycia oraz okazywanie szacunku nauczycielom i innym pracownikom placówki, na terenie szkoły i poza szkołą,d)     aktywnego uczenia się, dopełniania starań o wykonywanie wszystkich poleceń i wymagań nauczycieli, uzupełniania braków wynikających z nieobecności w szkolee)      właściwego zachowania się na zajęciach, przestrzegania regulaminów pracowni, zachowania bezpieczeństwa swojego oraz innych uczniów i nauczycieli,f)       właściwego zachowania podczas przerw, przestrzegania regulaminów dotyczących spędzania czasu wolnego, zachowania bezpieczeństwa swojego oraz  innych uczniów i nauczycieli,g)      usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych, w  terminie do      7 dni od powrotu do szkoły w formie pisemnej sporządzonej przez rodzica lub         prawnego opiekuna,h)      dbania o schludny i czysty wygląd  oraz noszenie obowiązującego stroju szkolnego / codziennego/, oraz stroju galowego / biało –granatowego/ obowiązującego na wszystkich uroczystościach szkolnychi)        przestrzegania zasady nie korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń  elektronicznych na terenie szkoły,  j)       przestrzegania obowiązujących w Zespole przepisów,k)     podporządkowania się zaleceniom Dyrektora i innych nauczycieli,l)        dbania o własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój,m)    dbania o wspólne dobro, ład i porządek w Zespole.

n)      godnego reprezentowania szkoły na forum środowiska lokalnego, gminy , 

      powiatu i  województwa.

 2.      Ucznia obowiązuje ponadto zakaz picia alkoholu, używania narkotyków i palenia tyto-niu. Rozdział 3Nagrody i kary § 931.      W szkole obowiązuje system wyróżnień, nagród i kar dla uczniów2.      Ucznia można nagrodzić za:a)      wybitne osiągnięcia w nauce,b)     rzetelną naukę i pracę na rzecz Zespołu,c)      wzorową postawę, aktywność społeczną i odwagę.3.      Nagrodami o których mowa w ust. 2  są:a)      pochwała wychowawcy wobec całej klasy,b)     pochwała wychowawcy lub Dyrektora wobec uczniów Zespołu,c)      list pochwalny wychowawcy lub Dyrektora do rodziców,d)     dyplom uznania od Dyrektora,e)      nagroda rzeczowa od wychowawcy lub Dyrektora,f)       wpis do "Złotej Księgi".4.      Wychowawca lub Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, może postanowić o przyznaniu nagrody w innej formie.5.      Z tego samego tytułu można przyznać więcej niż jedną nagrodę.6.      Z wnioskiem o przyznanie nagrody może wystąpić każdy członek społeczności szkolnej,  z tym, że wniosek taki nie ma charakteru wiążącego. § 941.      Za  nieprzestrzeganie  postanowień  Statutu, a w szczególności uchybienie obowiązkom, o których mowa w § 92 uczeń może zostać ukarany:a)      ustnym upomnieniem wychowawcy klasy lub każdego innego nauczyciela na forum szkołyb)     pozbawieniem pełnionych w klasie funkcji,c)      ustnym upomnieniem lub naganą Dyrektora na forum szkołyd)     pozbawieniem pełnionych na forum Zespołu funkcji,e)      zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych,f)       obniżeniem oceny zachowania - do nagannej włącznie,
  1. Uczeń, który swoim postępowaniem spowodował krzywdę innych osób, jest 

      zobowiązany do ich przeproszenia i zadośćuczynienia. Za wyegzekwowanie kary

      odpowiada wychowawca klasy

  1. Uczeń, którego postępowanie spowodowało szkodę materialną innych osób lub szkoły zobowiązany jest do pokrycia  wyrządzonej szkody. Decyzję w tej sprawie odnośnie formy rekompensaty i sposobu jej dokonania  podejmuje  wychowawca klasy w porozumieniu z rodzicami.
4.      Dyrektor może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie do innej szkoły. Powodem wnioskowania o przeniesienie ucznia i skreślenie go z listy uczniów może być naruszenie zasad i norm zachowania i współżycia społecznego, a w szczególności:a)      otrzymanie po raz drugi najniższej oceny zachowania w tej szkole,b)     stosowanie agresji i przemocy w stosunku do innych uczniów i nauczycieli,c)      stwarzanie sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa innych lub swojego,d)     udowodnienie przez odpowiednie organy popełnienie czynu zabronionego,e)      picie alkoholu i przebywanie pod jego wpływem na terenie szkoły oraz imprezach i wycieczkach organizowanych przez szkołę, a także poza szkołą.5.      Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia. Kary nie mogą być stosowane w sposób naruszający nietykalność i godność osobistą ucznia.6.      O nałożonej karze informuje się rodziców.7.      Od kary nałożonej przez wychowawcę przysługuje odwołanie do Dyrektora. Odwołanie może wnieść rodzic w ciągu 7 dni od uzyskania informacji, o której mowa w ust. 6.8.      Dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu 7 dni od jego otrzymania. Rozstrzygnięcie Dyrektora jest ostateczne.9.      Od kar nakładanych przez Dyrektora przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Przed podjęciem rozstrzygnięcia Dyrektor zasięga opinii Rady Pedagogicznej.10.  Można odstąpić od  wystąpienia o zastosowanie kary przewidzianej w ust. 4,  za poręczeniem właściwego zachowania ucznia, udzielonym przez nauczyciela lub Samorząd Uczniowski. Rozdział 4Prawa i obowiązki rodziców § 951.      Rodzice mają prawo do:a)      uznania ich prymatu jako pierwszych wychowawców swoich dzieci,b)      dostępu do wszelkiej informacji dotyczących kształcenia i wychowaniach dzieci,c)      rzetelnej informacji o postępach i ocenach nauki i zachowania dziecka,d)      wsparcia ze strony szkoły w razie problemów wychowawczych i dydaktycznych dziecka,e)      partnerskiego współdziałania, poprzez swoich przedstawicieli, z organami szkoły. 2.      Rodzice mają obowiązek:a)      wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem godności dziecka i nie zaniedbywać ich,b)      poświęcać swój czas i uwagę nauce dzieci, tak, aby wzmacniać wysiłki szkoły skierowane na osiągnięcie celów nauczania i wychowania,c)      dbać o regularne uczęszczanie dziecka do szkoły, informować wychowawcę o przyczynach nieobecności ucznia na zajęciach,d)      odpowiadać i naprawiać szkody wyrządzone przez dzieci,e)      angażować się, jako partnerzy, w działania szkoły, aktywnego udziału w zebraniach rodziców, wyborach i współdziałaniu w organach szkoły,f)        informować wychowawcę o sprawach mogących mieć wpływ na naukę i zachowanie dziecka tj.  orzeczenia lekarskie i opinie  poradni psychologiczno- pedagogicznej.   DZIAŁ VIIPOSTANOWIENIA KOŃCOWE § 96 1.      Dokonywanie zmian w Statucie odbywa się w trybie właściwym dla jego uchwalenia..2.      Dyrektor  zespołu  udostępnia całej społeczności szkolnej treść uchwalonych zmian.3.      Regulaminy określające działalność organów Zespołu, jak też regulaminy wynikające           z celów i zdań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego Statutu, jak również                 z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty. § 97 Z dniem wejścia w życie Statutu traci moc Statut Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Goświnowicach uchwalony w dniu 29.12.2003r. § 98 Statut Zespołu został pozytywnie zaopiniowany przez:Radę Samorządu Uczniowskiego w dniu 22.06.2007rRadę Rodziców w dniu 22.06.2007r.Przyjęty do realizacji uchwałą rady Pedagogicznej nr  9/ 2006 / 07 z dnia 27. 06. 2007r.

Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2007r.

Informację wytworzył lub odpowiada za treść Celina Hasiak dnia 13.12.2010
Opublikowana przez Celina Hasiak dnia 13.12.2010. Odsłon 8897, Wersja 9drukuj
Wersja : lewy  6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16  z 17  prawy
Początek strony