Program Wychowawczy
Szkoły Podstawowej w Złotogłowicach
Misja Szkoły:
Przez integralnie podejmowane nauczanie i wychowanie uczeń:
- jest wszechstronnie wykształcony, potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy, jest ciekawy świata, wrażliwy na dobro, prawdę i piękno. Staje się odpowiedzialny za swoje słowa i czyny,
- szanuje zdrowie i życie swoje jak i innych ludzi, dostrzega problemy pokrzywdzonych przez los,
- jest człowiekiem kulturalnym, uczciwym i ambitnym – żądnym sukcesu,
- ma poczucie własnej wartości i nie ulega negatywnym wpływom.
Klasy I - III
Cele ogólne
1. Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia
2. Rozbudzanie i rozwijanie możliwości estetycznej i moralnej dziecka
oraz jego indywidualnych zdolności twórczych.
3. Umacnianie wiary dziecka we własne siły i w zdolność osiągania
wartościowych i trudnych celów.
Metody pracy:
gry i zabawy
dyskusje na forum grupy
rozmowy
twórczość plastyczna i artystyczna dzieci
wycieczki tematyczne
gry dramowe
scenki improwizowane
Formy pracy
praca indywidualna
praca w grupach
Plan działań wychowawczych dla klasy pierwszej
Cel wychowania: Dziecko ma poczucie przynależności do zespołu klasowego
Efekty działań wychowawczych:
1. Ma poczucie przynależności do klasy
2. Wyraża potrzebę, chce działać w grupie rówieśniczej i wykazuje odpowiedzialność za efekty pracy.
3. Zna i przestrzega normy postępowania w różnych sytuacjach
Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. Poznajemy się przez zabawę | 1. Odpowiadamy na pytania: jaki(a) jestem?, co najlepiej lubię robić?, moja ulubiona zabawka. 2. Wykonanie planszy pod hasłem „To Ty” 3. Pasowanie na ucznia i czytelnika 4. Wspólne wyjazdy klasowe (imprezy kulturalne, wycieczki) | Wychowawca Pedagog Dyrekcja Rodzice Bibliotekarz | Obserwacja: - wychowawca - rodzice Rozmowy: -Wychowawca -Rodzice |
2. Jesteśmy pełnoprawnymi uczniami szkoły | 1. Pasowanie na ucznia. 2. Poznajemy nasze prawa i obowiązki | Wychowawca Dyrektor Pedagog | |
2. Tworzymy grupy zadaniowe | 1. Tworzymy klasowe kluby przyjaciół: -kwiatów -porządku 2. Ustalamy zakres obowiązków | Wychowawca Uczniowie | Analiza wytworów pracy dzieci. -Wychowawca -Rodzice |
3. Prezentujemy się jako zespół klasowy | 1. Przygotowujemy okolicznościowe przedstawienia i prezentacje prac plastycznych 2. Wspólnie omawiamy nasze działania | Wychowawca Uczniowie SU Rodzice Bibliotekarz | Analiza wytworów pracy dzieci. -Wychowawca -Rodzice |
Cel wychowania: Dziecko zna normy dobrego zachowania i stosuje zwroty grzecznościowe
Efekty działań wychowawczych:
1. Zna i stosuje zwroty grzecznościowe.
2. Szanuje rówieśników, młodszych i dorosłych.
3. Postępuje według przyjętych zasad dobrego wychowania.
4. Zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować.
Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. Potrafimy zachować się w klasie, szkole i miejscach publicznych. | 1. Opracowujemy regulamin dobrego zachowania. 2. Poznajemy zasady zachowania w instytucjach publicznych 3. Przedstawiamy teksty literackie obrazujące dobre zachowanie
| Wychowawca Pedagog Rodzice Uczniowie Bibliotekarz | Rozmowy z dziećmi Obserwacja: -Rodzice -Wychowawca Organizacja dramy na temat zachowania - wychowawca - bibliotekarz |
2. Poznajemy piękno i tradycje naszej ojczyzny, regionu, miejscowości. | 1. Tworzymy i uczestniczymy w kultywowaniu tradycji szkoły, miejscowości, regionu i kraju: -bierzemy udział w wycieczkach krajoznawczych -poznajemy legendy związane z historią regionu -poznajemy tradycje szkoły, miejscowości, regionu i państwa. | Wychowawca Rodzice Uczniowie Bibliotekarz | |
3. . Szanujemy rówieśników, młodszych i dorosłych | 1. Potrafimy się zachować w klasie i szkole – stosujemy formy grzecznościowe 2. Pomagamy innym. 3. Nie przeszkadzamy sobie w zabawie | Wychowawca Pedagog Rodzice Uczniowie SU | Wybór mistrza grzeczności Rozmowy z dziećmi Obserwacja zachowania: -Wychowawca -Rodzice -Nauczyciele |
Cel wychowania: Dziecko umie zachować się w sytuacjach trudnych.
Efekty działań wychowawczych:
1. Wie do kogo zwrócić się o pomoc.
2. Jest świadome swoich praw.
3. Rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i umie na nie reagować.
Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. Znamy swoje prawa | 1. Jestem dzieckiem i mam swoje prawa 2. Poznajemy prawa i obowiązki ucznia Wybieramy „Mały Samorząd Uczniowski” 3. Poznajemy osoby i instytucje pomagające dzieciom. | Wychowawca Pedagog Rodzice Dyrekcja Uczniowie SU | Ankieta Rozmowa z dziećmi Obserwacja -Wychowawca -Rodzice |
2. Wiemy co jest dobre a co złe | 1. Odróżniamy dobro od zła. 2 Rozpoznajemy sytuacje niebezpieczne. 3. Rozmawiamy o sytuacjach trudnych. | Pedagog Rodzice Uczniowie | Obserwacje |
3. Kształtujemy umiejętności psychospołeczne | 1. Szanujemy drugą osobę i potrafimy jej słuchać. 2. Rozpoznajemy i nakazujemy uczucia – radzimy sobie z negatywnymi emocjami 3. Lubimy się -akceptujemy wady i zalety innych | Wychowawca Pedagog Uczniowie | Obserwacje: -Wychowawca -Rodzice |
Wizja absolwenta trzeciej klasy
Absolwent trzeciej klasy szkoły podstawowej coraz lepiej orientuje się w najbliższym otoczeniu, domu i szkole. Lubi szkołę i lubi się uczyć. Sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą w życiu codziennym.. W kontaktach z innymi ludźmi stosuje podstawowe zasady związane z komunikowaniem się. Formułuje pytania i poszukuje na nie odpowiedzi. W swoim zachowaniu prezentuje pogodę ducha.
Jest otwarty. Swobodnie współpracuje z osobami dorosłymi w swej codziennej aktywności. Przyjmuje uwagi i sugestie w związku z popełnionymi błędami. Jest gotów podejmować działania w sposób planowy. Akceptuje ograniczenia swoich możliwości wynikające z jego wieku. Umie prezentować własne zdanie i słuchać opinii innych. Nawiązuje przyjazne kontakty z innymi ludźmi, współdziała z innymi i akceptuje ich odmienność.
Jest odpowiedzialny. Wykazuje gotowość przewidywania skutków swoich działań. Potrafi odstąpić od działania, przewidując jego negatywne skutki. Rozumie potrzebę podnoszenia konsekwencji swoich działań.
Jest ciekawy świata. Chętnie korzysta z poznawanych źródeł wiedzy i obserwacji zjawisk zachodzących w najbliższym otoczeniu. Potrafi wyciągać proste wnioski ze swoich obserwacji.
Jest rozważny. Szanuje zasady bezpieczeństwa i higieny. Potrafi je stosować w swoich typowych czynnościach.
Jest prawy. Stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu. Rozróżnia zachowania złe i dobre. Rozumie obowiązek podejmowania tych ostatnich.
Klasy IV – VI
1. Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia.
2. Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej dziecka oraz jego indywidualnych zdolności twórczych.
3. Umacnianie wiary dziecka we własne siły i zdolności osiągania wartościowych i trudnych celów.
Formy realizacji:
1. Gry i zabawy.
2. Dyskusja w grupie.
3. Dramy.
4. Twórczość plastyczna, techniczna i artystyczna dzieci.
5. Wycieczki turystyczno-krajoznawcze i tematyczne.
6. Warsztaty doskonalące.
7. Scenki rodzajowe.
8. Modelowanie postaw.
9. Kara i nagroda.
Plan działań wychowawczych dla klasy czwartej
Cel wychowania: Uczeń wie jak komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi
Efekty działań wychowawczych:
1. Otwarcie wyraża swoje sądy, oczekiwania i prośby.
2. Umie i wykorzystuje zasady aktywnego słuchania.
3. Stosuje zwroty grzecznościowe i zasady dobrego zachowania.
4. Ma świadomość wpływu zagrożeń współczesnego świata.
Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. Uczymy się aktywnie słuchać | 1.Wzajemne bliższe poznawanie członków zespołu klasowego 2. Poznajemy sposoby koncentrowania uwagi 3. Poznajemy techniki ułatwiające aktywne słuchanie. | -Wychowawca -Pedagog -Bibliotekarz | Rozmowy: -Wychowawca -Nauczyciele -Rodzice -Uczniowie Testy i sprawdziany rozumienia tekstów mówionych |
2. Poznajemy zasady sprzyjające jasności wypowiedzi | 1. Poznajemy zasady procesu kwalifikacji | -Wychowawca -Pedagog -Nauczyciele j.pol, historii, przyrody | Obserwacja: -Wychowawca -Nauczyciele -Rodzice |
3. Uczymy się mówić co czujemy i rozumieć uczucia innych | 1. Staramy się używać komunikatu „Ja” w sytuacjach trudnych: -Ja czuję (jestem) .... -kiedy Ty ... – jakie zachowanie wywołuje daną emocję -ponieważ ...- dlaczego te emocje u nadawcy się pojawiły 2. Poznajemy (odczytujemy mowę ciała) | -Wychowawca -Pedagog | Obserwacja: -Wychowawca -Nauczyciele -Rodzice |
4. Uczymy się wyrażać swoje sądy, prośby i oczekiwania | 1. Uczymy się wyrażać swoje zdanie | -Wychowawca -Pedagog | |
5. Poznajemy i analizujemy współczesne zagrożenia | 1. Poznajemy współczesne zagrożenia. 2. Znamy i stosujemy sposoby radzenia sobie z zagrożeniami | -Wychowawca -Pedagog -Nauczyciele | Analiza pracy uczniów Rozmowy z uczniami |
Plan działań wychowawczych dla klasy piątej
Cel wychowania: Uczeń zna swoje słabe i mocne strony i umie nad nimi panować.
Efekty działań wychowawczych:
1. Obserwuje swoje zachowanie w różnych sytuacjach.
2. Jest świadome własnych zalet i wad.
3. Umie ocenić wzorce zachowań i ich wpływ na kształtowanie swojej osoby.
4. Chce i potrafi się pozytywnie zaprezentować
Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. Obserwujemy swoje zachowanie w różnych sytuacjach. | 1. Naśladowanie rzeczywistości ukazujące zachowania własne i innych w autentycznych sytuacjach 2. Gry dramatyczne pokazujące formy zachowań i uczucia charakterystyczne dla każdego dziecka | -Wychowawca -Pedagog | Obserwacja: -Wychowawca -Pedagog -Nauczyciele Ankiety dla uczniów |
2. Poznajemy siebie z własnego doświadczenia i opinii innych. | 1. Jaki (-a) jestem? – sporządzenie mapy z mocnymi i słabymi stronami charakteru. | -Wychowawca -Rówieśnicy -Rodzice i krewni -Pedagog | Rozmowy: -Wychowawca -Nauczyciele -Rodzice Test socjometryczny -wychowawca Kwestionariusze do samooceny ucznia |
3. Dostrzegamy świat własnych potrzeb i zasób swoich możliwości. | 1. Piszemy księgę Marzeń i Celów (szkoły, klasy i ucznia) | Wychowawca -Nauczyciele humaniści | Rozmowy z dziećmi: -Wychowawca -Nauczyciele -Rodzice |
4. Potrafimy dokonać autoprezentacji | 1. Reklamujemy siebie 2. 2. Przygotowujemy sesję reklamową„Uczeń o jakim się marzy” | Wychowawca Uczniowie Nauczyciel plastyki i sztuki | |
Plan działań wychowawczych dla klasy szóstej
Cel wychowania: Uczeń potrafi planować działanie i przewidzieć jego efekt
Efekty działań wychowawczych:
1. Potrafi określić cele i dąży do ich osiągnięcia.
2. Analizuje swoje działanie i zmienia je według potrzeb.
3. Przewiduje swoje zachowanie i potrafi dostosować je do sytuacji.
4. Dokonuje samokontroli i samooceny.
Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. Planujemy swój czas pracy | 1. Analizujemy własne potrzeby i zainteresowania. 2. Wyznaczamy sobie cele krótko- i długoterminowe. 3. Ustalamy plan zajęć i sposoby realizacji. | -Wychowawca -Nauczyciel -Pedagog Rodzice -Uczniowie | Rozmowy z dziećmi: -Wychowawca -Nauczyciele -Rodzice |
2. Planujemy swój wypoczynek | 1. Ciekawe formy spędzania czasu wolnego – „Burza Mózgów”. 2. Wyjście całej klasy do instytucji kulturalnych (kina, teatru, muzeum). 3. Wycieczka klasowa (plan, miejsce, termin, kosztorys itp.). | -Wychowawca -Nauczyciele -Uczniowie | Obserwacja: -Uczniowie -Wychowawca Posumowanie imprez przez ankiety dla: uczniów, wychowawcy, rodziców |
3. Planujemy higieniczny tryb życia | 1. Omawiamy szkodliwość palenia tytoniu, picia alkoholu, zażywania narkotyków. 2. Omawiamy ogólne zasady stosowania higieny. 3. Zdrowo się odżywiamy. | -Wychowawca -Pedagog -Pielęgniarka -Nauczyciel przyrody | Posumowanie imprez przez ankiety dla: uczniów, wychowawcy, rodziców |
Stałe uroczystości o charakterze wychowawczym i kulturalnym:
UROCZYSTOŚĆ | ZADANIE WYCHOWAWCZE | TERMIN |
Pasowanie na ucznia | -budowanie więzi wewnątrzszkolnej, -przyjęcie nowych uczniów w poczet społeczności szkolnej, -umacnianie poczucia bezpieczeństwa , | połowa października |
Dzień Edukacji Narodowej | -umacnianie więzi między członkami społeczności szkolnej, -pokazanie różnych form podziękowania za trud nauki i wychowania wobec wszystkich pracowników gimnazjum, ukazanie roli i znaczenia nauki wżyciu każdego człowieka, | 14.października |
-budzenie uczuć patriotycznych, poczucia dumy narodowej, -zrozumienie znaczenia wolności i niepodległości dla narodu polskiego, -wzbudzenie chęci uczestnictwa w uroczystościach, | 11 listopada | |
Opłatek Wigilijny, Jasełka | -umacnianie więzi z kolegami i nauczycielami oraz pracownikami szkoły, -rozwój samodzielności i budzenie inicjatywy w trakcie przygotowań do spotkania, - kultywowanie polskich tradycji wigilijnych | ok. 20 grudnia |
Dzień Kobiet | - szacunek dla kobiet, poszanowanie tradycji | 8 marca |
Dzień Samorządności | -rozwijanie umiejętności organizowania imprez, planowania ich przebiegu, -integracja klasy, -ukazanie różnych możliwości zabawy i rozrywki, | ok. 20 marca |
Święto Parlamentaryzmu Polskiego | -uświadomienie istoty demokracji i jej roli w rozwoju świadomości narodowej, -zapoznanie z obowiązkami i prawami członków społeczeństwa obywatelskiego, -świadome uczestnictwo w obchodach święta na terenie szkoły i miasta, | 3 maja |
Dzień Dziecka | -uczestnictwo w imprezach sportowych i zabawach , -utrwalenie zasady fair play podczas zawodów, -przypomnienie treści Karty Praw Dziecka ONZ, -poznanie instytucji pomocy dzieciom . | 1 czerwca |
Absolwent szkoły podstawowej bardzo dobrze funkcjonuje w swoim naturalnym otoczeniu: w domu i w szkole. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi. Traktuje naukę jako coś oczywistego, czasem nawet atrakcyjnego, choć na ogół nie uczy się bezkrytycznie wszystkiego. Ma określony, dość szeroki krąg zainteresowań, którym poświęca swój czas, i które stara się rozwijać.
Jest otwarty. Wykorzystuje możliwości, jakie stwarza mu dom i szkoła. Rozumie /choć nie znaczy to, że przyjmuje z entuzjazmem/ ograniczenia wynikające z jego wieku. Chętnie i skutecznie nawiązuje komunikację, prezentując swój punkt widzenia i rozważając poglądy innych. Wie, że istnieją różne sposoby komunikowania i bez trudu uczy się korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych. Łatwo nawiązuje współpracę z innymi ludźmi. W grupie potrafi działać zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami. Interesuje się stawianymi przed nim zadaniami; potrafi planować swoje działania na rzecz ich realizacji.
Jest odpowiedzialny. Stara się przewidzieć skutki swoich działań, wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia i gotów jest ponosić konsekwencje swoich czynów. Cieszy się z sukcesów. Akceptuje porażki, ale jeśli jest w stanie - wytrwale i konsekwentnie szuka rozwiązań alternatywnych. Napotykając na problem stara się go rozwiązać. Jeśli trzeba - zwraca się o pomoc do osób ze swojego najbliższego otoczenia i korzysta z niej. Potrafi świadomie dążyć do usprawnienia swojego warsztatu pracy: wykorzystania nowych źródeł wiedzy, opanowania nowych narzędzi. Działając w grupie poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty jej aktywności.
Jest ciekawy świata. Chętnie gromadzi wiadomości korzystając z różnych źródeł. Dostrzega złożoność świata, analizuje istniejące w nim zależności i związki przyczynowo-skutkowe. Stara się poszerzać swoją wiedzę, jest aktywny umysłowo - na ogół się nie nudzi.
Jest krytyczny. Potrafi selekcjonować i porządkować zdobywane informacje i ocenić ich przydatność dookreślonego celu.
Jest rozważny. Zna zagrożenia związane z życiem w swoim środowisku; modyfikuje swoje zachowanie w ich przewidywaniu. Potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym. Postępuje zgodnie z zasadami higieny. Wykazuje stosowną aktywność fizyczną.
Jest prawy. Rozróżnia dobre i złe uczynki w oparciu o system wartości obowiązujący w jego otoczeniu. W swoim zachowaniu wykazuje dobre intencje.
Jest tolerancyjny. Rozumie, że różnice między ludźmi są czymś normalnym i pożądanym. W każdym stara się dostrzec coś dobrego i rozumieć go.
Jest punktualny. Dotrzymuje terminów . Sprawnie posługuje się czasem planując swoje zajęcia. Szanuje swój czas i innych ludzi.
Załącznikiem do ogólnego programu wychowawczego szkoły są plany pracy wychowawców wraz z harmonogramem działań wychowawczych.