- Jednostki samorządowe
- Gimnazja
- Gimnazjum Nr 1 (archiwum do...
- Program wychowawczy
Program wychowawczy
GIMNAZJUM nr 1
im. Tadeusza Kościuszki
w NYSIE
PROGRAM WYCHOWAWCZY
2002 - 2005
Nysa, wrzesień 2002
SPIS TREŚCI
- Wstęp
- Cele ogólne i szczegółowe
- Program szkolnej profilaktyki
- Stałe znaczące wydarzenia w życiu Gimnazjum nr 1
- Szczegółowy harmonogram działań wychowawczych na rok szkolny 2002/2003
- Szczegółowy harmonogram działań profilaktycznych na rok szkolny 2002/2003
- Załączniki:
· Obraz gimnazjalisty
· Ideał wychowawcy
· Absolwent gimnazjum
· Harmonogram imprez szkolnych w roku szkolnym 2002/2003
A. WSTĘP
W Gimnazjum nr 1 w Nysie w oparciu o obowiązujące akty prawne (Ustawa o systemie oświaty, Konstytucja RP oraz Deklaracja o prawach dziecka) i dokumenty (Podstawa Programowa – Rozporządzenie M E N z dn. 15. 02. 1999r.), a także o wypracowane przez społeczność szkolną materiały (załączniki 1, 2, 3) ustanowiono następujące wartości, w celu ich osiągania, przestrzegania i poszanowania:
- patriotyzm, miłość do własnego miasta, regionu, kraju.
- szacunek dla polskiego dziedzictwa kulturowego.
- tolerancja, otwarcie na innych, wrażliwość i uczynność.
- odpowiedzialność za społeczności, których uczniowie są uczestnikami, aktywność społeczna.
- samodzielność, samodyscyplina, odpowiedzialność za soje działania i podejmowane decyzje.
- dociekliwość poznawcza ukierunkowana na dobro, prawdę i piękno.
- uczciwość, wytrwałość, rzetelna praca i przedsiębiorczość prowadząca do zbudowania koncepcji swojego życia.
Za wartości priorytetowe uznano:
- WDRAŻANIE DO DEMOKRACJI POPRZEZ WOLNOŚĆ W POŁĄCZENIU Z ODPOWIEDZIALNOŚĆIĄ.
- KSZATAŁTOWANIE POSTAW I WARTOŚCI UMOŻLIWIAJĄCYCH DOKONYWANIE WYBORU ZACHOWAŃ WŁAŚCIWYCH DLA ZDROWIA FIZYCZNEGO I PSYCHICZNEGO.
Koncepcja pracy wychowawczej w Gimnazjum nr 1 wynika ze wspólnie wypracowanej definicji WYCHOWANIA.
„Wychowanie jest to długotrwały proces zmierzający do ukształtowania osobowości młodego człowieka poprzez:
· dostarczenie dziecku wzorów pozytywnych zachowań,
· odkrywanie jego możliwości i rozwijanie uzdolnień,
· uczenie konstruktywnego radzenia sobie z własnymi brakami, trudnościami i negatywnymi emocjami”
Wszelkie działania wychowawcze i profilaktyczne są realizowane przy akceptacji i współpracy rodziców.
B. CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE.
I. Wdrażanie do demokracji poprzez korzystanie z wolności w połączeniu z odpowiedzialnością.
1. Uczeń zrozumie i zaakceptuje demokrację z życiu społecznym.
§ Uczeń zaznajomi się z procedurami demokratycznymi.
2. Uczeń w sposób świadomy będzie stosował demokratyczne zasady współżycia w klasie, szkole i poza nią.
§ Uczeń nauczy się stosować demokratyczne procedury w praktyce życia szkolnego, klasowego.
§ Samorząd Uczniowski współuczestniczy w kierowaniu niektórymi dziedzinami życia szkoły.
§ Samorząd Uczniowski inicjuje współpracę między gimnazjami z terenu Nysy, województwa i zagranicy.
3. Uczeń będzie chciał i umiał we własnych działaniach podejmować odpowiedzialność za siebie i innych.
§ Uczeń opanuje umiejętności oceny własnych działań.
§ Uczeń uzyska sprawność organizowania i współorganizowania klasowych i szkolnych imprez.
II. Kształtowanie postaw i wartości umożliwiających dokonywanie wyboru zachowań właściwych dla zdrowia fizycznego i psychicznego.
1. Uczeń zna istotę zdrowia psychicznego i fizycznego.
§ Uczeń czuje się akceptowany w zespole klasowym.
§ Uczeń uczy się prawdy o życiu i sobie.
§ Uczeń umie właściwie zaplanować swój czas pracy i odpoczynku.
§ Uczeń zna sposoby walki ze stresem.
§ Uczeń uświadomi sobie znaczenie ruchu dla utrzymania organizmu w dobrej kondycji.
2. Uczeń dba o bezpieczeństwo swoje i innych w życiu codziennym.
§ Uczeń potrafi się bezpiecznie zachować i nie stwarza zagrożenia dla innych.
3. Uczeń docenia i właściwie rozumie wpływ środowiska na życie człowieka.
§ Uczeń wykazuje aktywną postawę w działaniach na rzecz ochrony środowiska.
4. Integracja zespołu klasowego.
§ Przełamanie onieśmielenia i zmniejszanie napięcia psychicznego członków zespołu klasowego.
§ Tworzenie okazji do wzajemnego poznania.
§ Rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów międzyludzkich.
§ Stwarzanie okazji do zastanawiania się nad problemem zaufania, do przeanalizowania własnych relacji z innymi ludźmi.
5. Poznanie zasad skutecznej komunikacji.
§ Analiza przyczyn zakłóceń w procesie komunikacji.
§ Rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania.
§ Poznanie zasad skutecznej komunikacji.
§ Rozwijanie umiejętności bezpośredniego i otwartego wyrażania próśb i oczekiwań.
§ Rozwijanie empatii.
6. Profilaktyka alkoholowa, narkotykowa i nikotynowa.
§ Przedstawienie motywów sięgania po używki.
§ Ukazanie zdrowotnych, społecznych, ekonomicznych i moralnych następstw i metod ich leczenia.
§ Ukształtowanie skutecznych sposobów odmawiania.
§ Zachęcanie do podejmowania własnej aktywności na polu profilaktyki uzależnień.
7. Profilaktyka przemocy.
§ Uwrażliwianie uczniów na wszechobecność w życiu codziennym przejawów przemocy.
§ Rozwijanie u dzieci samoświadomości własnych emocji i uczuć.
§ Zrozumienie przez uczniów źródeł zachowań agresywnych i ich skutków osobistych i społecznych.
§ Ukazanie zachowań alternatywnych w sytuacjach wzbudzających agresję.
C. PROGRAM SZKOLNEJ PROFILAKTYKI
Program szkolnej profilaktyki w Gimnazjum nr 1 w Nysie opracowano w oparciu o następujące :
- dokumenty :
- Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
(Art. 47; Art. 48; Art. 53,ust.3, Art.68, Art.72, ust. 1);
- Konwencję o Prawach Dziecka przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 roku , ratyfikowaną przez Polskę 30 września 1991r.
(Art. 5; Art. 6; Art. 9; Art 12; Art 13; Art 14; Art.16;Art 18; Art 19; Art. 27;)
- przepisy oświatowe:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
( §2, ust.1 pkt 1; § 3 pkt 2)
- przepisy poza oświatowe:
- Ustawę z dnia 19 sierpnia 1994r.o ochronie zdrowia psychicznego
( Rozdz.1, Art. 1.1.; Art.2; Art. 4.1.)
- Ustawę z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
( Rozdz.1, Art.2.1.; Art. 4.1.; Art.5)
- Ustawę z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych ( Art.3)
- Ustawę z dnia 24 kwietnia 1997r. o przeciwdziałaniu narkomanii
(Rozdz.1 Art. 1.2.; Art. 3.2.; Rozdz.2, Art.7.1.;Art.7.2; Art.8.1.;Art. 9.4.)
WSTĘP
Mówiąc o profilaktyce w gimnazjum odwołaliśmy się do szerokich definicji tego pojęcia. Zgodnie z jedną z takich definicji „ profilaktyka to likwidacja przyczyn niekorzystnych zjawisk (Słownik Wyrazów Obcych PWN 1971). Tych niekorzystnych zjawisk, zagrożeń rozwoju ucznia, jak również ich przyczyn jest wiele. Dlatego proponujemy swoiste uściślenie „profilaktyka problemów dzieci i młodzieży”.
W opracowanym programie wyróżniamy dwa rodzaje profilaktyki tj. pierwszorzędową (adresowaną do ogółu dzieci i młodzieży, mającą na celu promocję zdrowego trybu życia oraz opóźnienie wieku inicjacji ( np. alkoholowej czy narkotykowej) oraz pewne elementy profilaktyki drugorzędowej (adresowanej do osób z grup podwyższonego ryzyka, a więc do tych, które przeszły już inicjację i u których występują mniej lub bardziej liczne problemy (osobiste, rodzinne, szkolne) z tego właśnie powodu. Jej celem jest pomoc w „wycofaniu się” z zachowań ryzykownych.
Świadomie pomięliśmy profilaktykę trzeciorzędową- adresowaną do młodych ludzi z grup wysokiego ryzyka (uzależnionych), ponieważ zakłada ona prowadzenie specjalistycznych działań typu: odtruwanie, leczenie odwykowe, psychoterapię, resocjalizację etc. w celu zatrzymania procesu chorobowego i degradacji społecznej.
ZADANIA REALIZAOWANE W RAMACH
PROGRAMU SZKOLNEJ PROFIAKTYKI
1. Stworzenie przyjaznego klimatu szkoły
Ø diagnoza procesu adaptacji uczniów w klasach pierwszych- ankieta;
Ø przeprowadzenie ankiety „ Co sądzę o mojej szkole?” w kasach II-III ;
Ø organizowanie imprez klasowych i szkolnych;
Ø prowadzenie warsztatów doskonalących umiejętności interpersonalne uczniów, nauczycieli, rodziców;
Ø opracowanie dla wychowawców scenariuszy godzin wychowawczych, które będą dostępne w bibliotece szkolnej;
Ø prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, będących wartościową
formą wykorzystywania czasu wolnego;
Ø prowadzenie kół , rozwijających zainteresowania uczniów;
Ø wspomaganie uczniów z ubogich rodzin, poprzez np. udostępnianie im podręczników z biblioteki szkolnej, pozyskiwanie sponsorów na okolicznościowe prezenty dla nich, opracowanie listy uczniów na dożywianie finansowane przez MOPS etc.;
Ø opieka nad dziećmi dojeżdżającymi szkolnym autobusem;
Ø opracowanie i wdrożenie programu preorientacji zawodowej dla uczniów klas III;
2. Budowanie dobrej współpracy z rodzicami i pozyskiwanie ich
jako sojuszników działań wychowawczych oraz profilaktycznych
prowadzonych przez nauczycieli
Ø organizowanie zebrań rodziców – pedagogizacja;
Ø opracowanie dla wychowawców materiałów na spotkania z rodzicami, dostępnych w bibliotece szkolnej;
Ø indywidualne konsultacje;
Ø imprezy klasowe;
3. Wypracowanie strategii szkoły wobec palenia, picia alkoholu i odurzania się narkotykami, przemocy rówieśniczej oraz innych niepożądanych zachowań uczniów i konsekwentne jej wdrażanie
Ø przeprowadzenie diagnozy sytuacji wychowawczej szkoły ;
Ø wypracowanie i wdrożenie wykorzystywanie procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych;
4. Pomoc uczniom mającym trudności w nauce
Ø indywidualne konsultacje nauczycieli z rodzicami, uczniami;
Ø zajęcia wyrównawcze;
Ø konsultacje w PPP;
5. Wczesne rozpoznawanie uczniów z grup ryzyka i kierowanie ich do psychologa lub pedagoga dla przeprowadzenia wstępnej diagnozy
Ø indywidualne konsultacje nauczycieli z rodzicami, wychowawcami , pedagogami szkolnymi;
Ø konsultacje w PPP;
6. Pomoc uczniom zagrożonym różnymi rodzajami patologii społecznych
Ø indywidualne konsultacje z uczniami , rodzicami, nauczycielami;
Ø kierowanie do instytucji udzielających specjalistycznej pomocy: PPP, CPU, PCPR, SR, KPP;
Ø podejmowanie omawianej tematyki w ramach g.d.d.w.
Ø realizacja programów profilaktycznych: „ W Tobie jest siła” „ Być na fali”;
Ø realizacja programu: „Nie, dziękuję”;
Ø realizacja wybranych fragmentów innych programów profilaktycznych np. Drugi Elementarz; etc.
Ø spotkania indywidualne i zbiorowe (klasowe) z pielęgniarką szkolną;
Ø projekcje filmów z zakresu problematyki uzależnień i przemocy w ramach zajęć świetlicowych;
7. Udostępnianie uczniom i rodzicom informacji o specjalistycznej pomocy poza szkołą
Ø indywidualne konsultacje;
biblioteczka informacyjna dostępna u pedagogów szkolnych.;
8. Szkolenie kadry pedagogicznej w zakresie profilaktyki zagrożeń oraz umiejętności wychowawczych
Ø doskonalenie nauczycieli w ramach zewnątrz i wewnątrzszkolnego szkolenia zawodowego.
D. STAŁE, ZNACZĄCE WYDARZENIA W ŻYCIU GIMNAZJUM NR 1 W NYSIE
W ROKU SZKOLNYM 2002/2003
WYDARZENIE | WARTOŚCI | EFEKTY |
Rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego wrzesień czerwiec | Tradycja szkolna, dobre obyczaje, szacunek, obowiązkowość, odpowiedzialność. | Uczniowie potrafią właściwie zachować się w obecności sztandaru, śpiewania hymnu, wystąpień. |
Przyjęcie do grona gimnazjalistów, pożegnanie absolwentów październik czerwiec | Tradycja, więź, wspólnota przeżyć, odpowiedzialność, symbolika. | Uczniowie szanują tradycje, integrują się ze społecznością szkolną. |
Dzień Edukacji Narodowej październik | Szacunek, nauka, tradycja, prawda. | Uczniowie znają zasługi KEN, szanują pracę ludzi oświaty. Kształtowanie postawy świadomego poszarzania swojej wiedzy. |
Święto Niepodległości, Konstytucja 3-go Maja listopad maj | Suwerenność, wolność, demokracja, równość wobec prawa, patriotyzm, wierność, godność, ojczyzna. | Kształtowanie postaw patriotycznych. Uczniowie doceniają znaczenie wolności, niepodległości oraz demokracji oraz rozumieją i kojarzą wydarzenia historyczne. |
Święta Bożego Narodzenia grudzień | Życie rodzinne, dom, chleb, wiara, kościół, miłość bliźniego, doznania emocjonalne. | Szacunek dla tradycji rodzinnych i kościelnych. Rodzina jako dobro najwyższe. Szacunek dla drugiego człowieka. |
Dzień Ziemi, Sprzątanie Świata wrzesień kwiecień | Środowisko, praca dla społeczeństwa, oszczędność, poszanowanie życia. | Kształtowanie odpowiedzialności za środowisko. Znajomość problemów ochrony środowiska. Uczniowie rozumieją wpływ środowiska na życie człowieka. |
Święto Wiosnymarzec | Tradycja, uczciwość, posłuszeństwo, odpowiedzialność, dobre obyczaje, bezpieczeństwo, zdrowie. | Bezpieczne spędzanie czasu wolnego. Podtrzymywanie zwyczajów. |
Święto Patrona Szkołykwiecień | Tradycja, wolność, patriotyzm, wierność, godność. | Przybliżenie postaci Tadeusza Kościuszki. Uczniowie potrafią właściwie podejmować wzorce osobowe. |
Dzień Samorządności, Dzień Dziecka czerwiec | Wspólnota, odpowiedzialność, samodzielność, pracowitość, demokracja. | Kształtowanie odpowiedzialności za powierzone obowiązki. Samodzielne podejmowanie decyzji. Zapoznanie się z funkcjonowaniem szkoły. Uczenie się samorządności. |
Dzień sportu szkolnegoczerwiec | Wspólnota, szczęście osobiste, integracja, uczciwość, wytrwałość, ambicja. | Umiejętność wspólnej zabawy i sportowej rywalizacji. |
E.SZCZEGÓŁOWY HARMONOGRAM DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
GIMNAZJUM NR 1 im. Tadeusza Kościuszki w NYSIE
NA ROK SZKOLNY 2002/2003
TREŚĆ ZADANIA | TERMIN | ODPOWIE-DZIALNI | SPOSÓB I FORMY REALIZACJI | SPOSÓB EWALUACJI |
Uczeńzaznajomi się z procedurami demokratycznymi. | XII IX-X | n-le historii i wychowawcy wychowawcy klas | * Wprowadzenie pojęcia demokracji na lekcjach historii i gddw (pogadanka, odczyt) * Uczniowie poznają Regulamin SU i Wewnątrzszkolny System Oceniania na gddw (odczyt) | Rozmowy z uczniem, Analiza dokumentów, obserwacja, |
Uczeń nauczy się stosować demokratyczne procedury w praktyce życia szkolnego, klasowego. | IX-X IX X IX-X | Wychowawcy klas Opiekunowie SU Wychowawcy, opiekun SU Wychowawcy | *Wybory samorządów klasowych- głosowanie * Wybory do SU - głosowanie *Uroczyste przyjęcie do grona gimnazjalistów * Wypracowanie kontraktów wewnątrzklasowych – dyskusja, warsztaty | Ocena działania członków sam. klas Obserwacja Przestrzeganie kontraktów (obserwacja) |
SU uczestniczy w kierowaniu niektórymi dziedzinami życia szkoły | IX IX-X | Opiekun SU Opiekun SU wychowawcy klas | * Przygotowanie i przeprowadzenie wyborów do SU * Przygotowanie i przeprowadzenie kampanii przedwyborczej (agitacja, przedstawianie programów wyborczych) | Analiza wyników wyborów, ocena działań SU, obserwacja, analiza dokumentu Obserwacja działań |
SU inicjuje współpracę między gimnazjami z terenu Nysy | II-III V | Opiekun SU M. Dyraj M. Stokłosa E. Szumańska | * Organizacja życia klasy „Gimnazjada” dla uczniów nyskich gimnazjów | Obserwacja Obserwacja, artykuł w prasie lokalnej |
Uczeń opanuje umiejętność oceny własnych działań | Koniec każdego miesiąca I, VI | Wychowawcy Wychowawcy | * czynny udział w ustalaniu comiesięcznych i klasyfikacyjnych ocen z zachowania (dyskusja, autoprezentacje) * ocena pracy swojej i innych na rzecz klasy i szkoły | Obserwacja, analiza dokumentów Obserwacja, analiza dokumentów |
Uczeń uzyska sprawność organizowania i współ-organizowania klasowych i szkolnych imprez | IX,X IX XI XII XII III VI Cały rok XI IX, V IX | Wychowawca (dziewczęta) (chłopcy) opiekunowie grup wiekowych, wychowawcy opiekun SU | * Organizacja życia klasy
| Obserwacja Obserwacja Obserwacja Obserwacja, wystawa |
Uczeń czuje się akceptowany w zespole klasowym. | Cały rok | Wychowawcy Wychowawcy, pielęgniarka Lekcje WOS w kl. II Lekcje religii w kl. II | *Tworzenie pozytywnego klimatu emocjonalnego na zajęciach edukacyjnych *Propagowanie potrzeby dbania o higienę osobistą i otoczenia ze względów zdrowotnych i społecznych *Prezentacja i dyskusja na temat filmu „Jak akceptować samego siebie?” *akceptacja samego siebie | Obserwacja zachowań uczniów Rozmowa z uczniami |
Uczeń uczy się prawdy o życiu i sobie | Zgodnie z rozkładem materiału WOS Zgodnie z rozkładem materiału WOS | Lekcje WOS w kl. II Lekcje religii w kl. II | *Poznanie zagadnień związanych z rozwojem fizycznym, psychicznym i społecznym człowieka. *Podstawowe wartości w życiu, potrzeba szczęścia | Ankieta, rozmowa z uczniami Rozmowa z uczniami |
Uczeń umie właściwie zaplanować swój czas pracy i wypoczynku. | Zgodnie z planem pracy wychowawcy Zgodnie z planem pracy wychowawcy | Wychowawcy, lekcje WOS wychowawcy | *Poznanie różnorodnych sposobów spędzania wolnego czasu *Uczestnictwo w wycieczkach klasowych, zabawach, grach i zabawach świetlicowych, zajęciach sportowych, wyjściach do teatru czy kina | Obserwacja, rozmowa z uczniem obserwacja |
Uczeń uświadamia sobie znaczenie ruchu dla utrzymania organizmu w dobrej kondycji | Zgodnie z planem pracy poszczególnych klas VI IX-II | Klasa dyżurująca, nauczyciele w.f. n-le w.f. n-le biologii | *Rozgrywki sportowe- udział w imprezach organizowanych w ramach dyżurów klas *Dzień Sportu *Znaczenie aktywności fizycznej dla prawidłowego funkcjonowania organizmu (pogadanki, prelekcje, filmy, pokaz) | Analiza wyników, obserwacja Obserwacja Rozmowa z uczniem |
Uczeń potrafi bezpiecznie się zachować i nie stwarza zagrożenia dla innych | IX, I Cały rok Cały rok | Wychowawcy Wychowawcy Wszyscy nauczyciele | *Pogadanki na temat bezpiecznego zachowania w szkole i poza nią. „Burza mózgów” – zagrożenia *Przestrzeganie obowiązujących zasad związanych z bezpieczeństwem *Reagowanie na potrzeby innych (niepełnosprawnych kolegów) | Obserwacja Obserwacja Obserwacja |
Uczeń wykazuje aktywną postawę w działaniach na rzecz ochrony środowiska. | IX, X V, VI IX, XI IV, VI | n-le geografii, wychowawcy wychowawcy | *Udział w wycieczkach w celu poznania terenów ciekawych *Postawa etyczna *Sprzątanie terenów zielonych wokół szkoły | Analiza dokumentów Rozmowa, obserwacja terenów zielonych |
Uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności walki ze złem. | II V-VI | Lekcje WOS i religii w kl. II | *„Zagrożenie sektami” – prezentacja filmu, dyskusja | Rozmowa z uczniami |
Opracowane przez:
1. Krystynę Pańczyszyn
2. Bogusławę Działa
3. Emilię Dudek
4. Joannę Budynek
WYKAZ IMPREZ SZKOLNYCH ORGANIZOWANYCH
W GIMNAZJUM NR1 W NYSIE
W ROKU SZKOLNYM 2002/2003
KLASA | IMPREZA | TERMIN | OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
1A | Święto Wiosny | marzec | D. Borkowska- Woźniak |
1B | Dzień Kobiet- gazetka Wyjście do kina- „Zemsta” | marzec | M. Zbirańska- Rosiek |
1C | Podsumowanie I półrocza- apel, Walentynki | luty | J. Pańczyszyn |
1D | Dzień Ziemi | kwiecień | A. Marynowicz |
1S | Dzień Dziecka | czerwiec | T. Korus |
1M1 | Święta Bożego Narodzenia- stroiki i życzenia dla nauczycieli | grudzień | E. Zacharko |
1M2 | Święto Patrona Szkoły Akcja charytatywna „Wielkanoc” | Kwiecień marzec/ kwiecień | J. Lewandowska |
1M3 | Konstytucja 3- Maja | maj | R.Głuszek |
1M4 | Podsumowanie I półrocza- gazetka | luty | D. Zaklukiewicz |
Informację wytworzył lub odpowiada za treść Tamara Korus dnia 12.12.2003 Opublikowana przez Tamara Korus dnia 12.12.2003. Odsłon 9075, Wersja 1 Wersja : 1 2 3 4 Początek strony |