- Jednostki samorządowe
- Gimnazja
- Gimnazjum Nr 2 (archiwum do...
- Program profilaktyki
Program profilaktyki
|
Kochać kogoś,to być w taki sposób obecnym w jego życiu,
aby mógł stać się najpiękniejszą wersją samego siebie
Ks. Marek Drzewiecki
PROGRAM PROFILAKTYKI
GIMNAZJUM NR 2
im. Karpatczyków w Nysie
PODSTAWY PRAWNE
PROGRAMU
- 1. ROZPORZĄDZENIE Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 31 stycznia 2002r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
- 2. ROZPORZĄDZENIE Ministra Edukacji Narodowej
i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- 3. ROZPORZĄDZENIE Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.
4. USTAWA z dnia 24 kwietnia 1997r. o przeciwdziałaniu
narkomanii.
DIAGNOZA
PROBLEMÓW I ZAGROŻEŃ SZKOLNYCH
PRZEPROWADZONA W OKRESIE 2003 - 2006
TEMATYKA DIAGNOZY - WNIOSKI
1. Badanie priorytetowych potrzeb nauczycieli gimnazjum. |
Wniosek: - polepszenie jakości współpracy z rodzicami
2. Analiza sytuacji wychowawczej w szkole. |
Wnioski
- wagary uczniów
- problemy uczniów w nauce
- duża drugoroczność
- niszczenie mienia szkolnego
- palenie papierosów
- trudna sytuacja rodzinna i życiowa uczniów
- nasilające się konflikty rówieśnicze
- mała liczba uczniów zdiagnozowanych w PPP
- słaba realizacja zaleceń PPP w stosunku do uczniów dysfunkcyjnych
3. Monitoring realizacji obowiązku szkolnego. |
Wnioski:
- duża liczba uczniów nagminnie wagarujących
- mała skuteczność działań wychowawczych zmniejszających rozmiary wagarowania uczniów
4. Diagnoza stanu potrzeb i oczekiwań uczniów klas I. |
Wnioski:
- strach uczniów przed złymi ocenami
- obawy przed starszymi kolegami
- oczekiwania bezpieczeństwa i dobrego klimatu uczenia się
- oczekiwania dobrych relacji interpersonalnych z rówieśnikami
i nauczycielami - potrzeba bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych i sportowych
|
Wnioski:
- brak jasno określonych celów i zadań szkoły
- małe zaangażowanie rodziców w życie szkoły
- poprawa bezpieczeństwa wewnątrzszkolnego
- prowadzenie ukierunkowanego wewnętrznego i zewnętrznego doskonalenia zawodowego nauczycieli zgodnie z potrzebami szkoły
|
Wniosek:
- duża liczba uczniów po inicjacji narkotycznej
|
Wnioski:
- potrzeba przyjaznej atmosfery w szkole
- potrzeba dobrych relacji z nauczycielami
- ciekawe zajęcia dydaktyczne
- dużo zajęć pozalekcyjnych i sportowych w szkole.
|
Wnioski:
- powtarzające się akty wandalizmu w szkole
- agresja w szkole
IDENTYFIKACJA NIEPOKOJĄCYCH OBJAWÓW
w obszarach:
Zachowań uczniów |
Funkcjonowania nauczycieli |
Współdziałania rodziców |
i pomocy
i wyłudzanie
„innością", słabością |
w działaniu
w kontaktach
w relacjach
|
|
WERBALIZACJA
PRIORYTETOWYCH PROBLEMÓW GIMNAZJUM
WYMAGAJĄCYCH DZIAŁAŃ NAPRAWCZYCH
1. Agresja w szkole.
2. Wagary uczniów.
3. Dewastacja mienia szkolnego i osobistego
uczniów.
4. Podatność uczniów na wchodzenie
w zachowania ryzykowne.
5. Niski poziom umiejętności psychospołecznych
uczniów.
6. Nieprzestrzeganie lub niekonsekwencja
w egzekwowaniu prawa funkcjonującego
w szkole.
7. Mało efektywna współpraca z rodzicami.
8. Niewystarczające kompetencje wychowawcze
nauczycieli w rozwiązywaniu problemów
szkolnych.
CELE OPERACYJNE
PROGRAMU PROFILAKTYKI
W wyniku podjętych działań zamierzamy:
- poprawić frekwencję uczniów na zajęciach lekcyjnych
- ograniczyć skutki zachowań agresywnych poprzez włączenie
w system działań całej społeczności szkolnej - zdobyć wiedzę z zakresu przyczyn i motywów występowania głównych problemów i zagrożeń w szkole
- poprzez edukację, poradnictwo włączyć rodziców w działania profilaktyczno-wychowawcze szkoły
- podnieść jakość działań i wzbogacić ofertę programów profilaktycznych w szkole i klasach, spójnych z występującymi potrzebami i zagrożeniami
- polepszyć jakość udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów i rodziców
- poprawić egzekucję prawa oświatowego i wewnątrzszkolnego
w codziennych działaniach wychowawczych - zintensyfikować doskonalenie nauczycieli w zakresie umiejętności wychowawczych dla poprawy jakości rozwiązywanych problemów szkolnych
DIAGNOZA UZUPEŁNIAJĄCA
Aby osiągnąć zamierzone cele i prawidłowo dostosować działania należy szczegółowo zanalizować następujące problemy:
Lp. |
Problem |
Tematyka diagnozy. Pod jakim kątem badanie? |
Narzędzia diagnozy |
Termin realizacji |
Odpowiedzialny |
1. |
Wagary uczniów |
- przyczyny, motywy wagarów - miejsca i formy - wiedza rodziców
- świadomość rodziców |
ankieta dla uczniów
ankieta dla rodziców |
X
XI |
konstrukcja a. pedagog szk.
realizacja wych. klas |
2. |
Agresja wśród uczniów |
- przyczyny, przejawy - formy, skutki - miejsca zagrożeń - korzystanie z pomocy |
ankieta dla uczniów |
XII |
pedagog szkolny |
3. |
Kompetencje wychowawcze nauczycieli |
- mapa problemów |
ankieta dla nauczycieli |
IX |
lider WDN |
Nasze problemy zostały stworzone przez
człowieka, dlatego człowiek może je rozwiązać.
Bo człowiek może być tak wielki, jak zechce.
John Fitzgerald Kennedy
Szczegółowy plan działań profilaktycznych
Lp. |
Zadanie |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialny |
Termin |
Nr załącznika |
Uwagi |
1. |
Wdrażanie skutecznych metod wspomagania uczniów wymagających specyficznej pomocy |
1. Dostosowywanie wymagań edukacyjnych do specyficznych trudności uczniów. 2. Przestrzeganie procedur w zakresie organizacji zajęć dydaktyczno - wyrównawczych. 3. Udzielanie indywidualnej pomocy uczniom w przezwyciężaniu bieżących trudności szkolnych. 4. Utworzenie i działalność klubu pomocy koleżeńskiej. 5. Organizacja pomocy materialnej dla uczniów z rodzin w trudnej sytuacji życiowej. |
nauczyciele poszczególnych edukacji dyrektor szkoły
nauczyciele poszczególnych edukacji
świetlica szkolna
świetlica szkolna pedagog szkolny wych. klas
|
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
na bieżąco |
24
25
zestaw PSO
26
2 i 5 |
|
2. |
Diagnozowanie trudności i zagrożeń w szkole oraz rozpoznawanie potrzeb uczniów, rodziców |
|
pedagog szkolny wych. klas
wych. klas
pedagog szkolny
wych. klas z zespołem wychowawczym
|
do XI
na bieżąco
I/VI
minimum raz w półroczu
|
5 i 2
2
5
2 |
|
3. |
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. |
|
pedagog szkolny
dyrektor szkoły
nauczyciele poszczególnych edukacji+wych.klas
dyrektor+lider WDN |
cały rok
cały rok
cały rok
wg planu |
5
27
2,28
6 |
|
4. |
Rozwijanie oferty programowej |
|
koordynator PZ
koordynator PZ pedagog szkolny
zespół PZ
koordynator i zespół PZ |
cały rok
stały monitoring
V/VI
wg programu PZ |
3
3 i 5
3
3 |
|
5. |
Realizacja programów zapobiegawczych |
w klasach I.
|
wychowawcy kl.I
wychowawcy kl.I
wychowawcy klas
pedagog szkolny
wychowawcy klas
|
klasa I
II semestr
cały cykl edukacyjny
wg programów wych. klas
wg terminarza klas |
2
2
2
5 i 2
2
|
|
6. |
Wdrażanie różnorodnych programów i działań alternatywnych |
|
świetlica szkolna
świetlica szkolna biblioteka
nauczyciele edukacji + opiekunowie kół
świetlica szkolna opiekunowie SU, PCK |
cały rok
cały rok
cały rok
wg programu |
26
26 16
9
1, 26, 11 |
|
7. |
Edukacja rodziców w zakresie profilaktyki problemów dzieci |
|
wych. klas
wychowawcy klas
pedagog szkolny
pedagog szkolny |
cały rok
do końca wg PW klas
wg potrzeb
cały rok |
2
2
2 i 5
5 |
|
8. |
Pogłębianie wiedzy |
|
lider WDN
dyrektor szkoły
dyrektor szkoły lider WDN
koordynator PZ |
do 30 IX
wg terminarza WDN
wg terminarza WDN
cały rok |
6
6
6
3 |
|
EWALUACJA PROGRAMU
Efektywność programu sprawdzana będzie poprzez:
Ewaluacja częściowa.
Lp. |
Zadania podlegające ewaluacji |
Forma ewaluacji |
Termin |
Odpowiedzialny |
1. |
Poczucie bezpieczeństwa uczniów w szkole.
|
- ankieta dla uczniów - ankieta dla rodziców |
I półrocze |
Pedagog szkolny Wych. klasy |
2. |
Skuteczność działań wychowawczych nauczycieli w zakresie realizacji obowiązku szkolnego uczniów. |
- wynik monitoringu uczęszczania uczniów - sprawozdanie wych. klas |
I półrocze |
Dyrektor szkoły |
Ewaluacja końcowa.
Lp. |
Zadania podlegające ewaluacji |
Forma ewaluacji |
Termin |
Odpowiedzialny |
1. |
Wagary uczniów - analiza porównawcza problemu.
|
|
VI |
Wych. klas Dyrektor szkoły |
2. |
Wdrażanie programów profilaktycznych i działań alternatywnych w szkole. |
- ankieta |
V |
Pedagog szkolny Wych. klas |
3. |
Spójność doskonalenia zawodowego nauczycieli z problemami priorytetowymi szkoły.
|
- zestawienie porównań |
V |
Lider WDN |
4. |
Stopień realizacji Programu Profilaktyki Szkoły.
|
|
VI |
Dyrektor szkoły + komisje ewaluacyjne |
Wykaz załączników do
Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki Szkoły
Numer załącznika |
Nazwa załącznika |
1. |
Program pracy Samorządu Uczniowskiego. |
2. |
Programy wychowawcze klas. |
3. |
Program pracy zespołu wspierającego „Promocję Zdrowia" |
4. |
Programy i scenariusz wyborcze. |
5. |
Program pracy pedagoga szkolnego. |
6. |
Program Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli. |
7. |
Oferta zajęć pozalekcyjnych na dany rok szkolny. |
8. |
Kalendarz uroczystości szkolnych. |
9. |
Wykaz programów i projektów realizowanych w szkole. |
10. |
Program strategii europejskiej. |
11. |
Program działań PCK. |
12. |
Wykaz imprez środowiskowych. |
13. |
Harmonogram działań w zakresie współpracy z innymi szkołami i instytucjami (olimpiady, imprezy artystyczne, akcje charytatywne) |
14. |
Program intensyfikacji współpracy z rodzicami. |
15. |
Programy ścieżek edukacyjnych. |
16. |
Program pracy biblioteki szkolnej. |
17. |
Program pracy kół przedmiotowych i zainteresowań. |
18. |
Harmonogram konkursów i olimpiad. |
19. |
Program Sejmiku Karpackiego. |
20. |
Wykaz konkursów dot. tradycji karpackich. |
21. |
Program obchodów Dnia Patrona Szkoły. |
22. |
Projekt prezentacji szkoły. |
23. |
Program działania Rzecznika Praw Ucznia. |
24. |
Wykaz uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. |
25. |
Harmonogram zajęć dydaktyczno-wyrównawczych na dany |
26. |
Program pracy świetlicy szkolnej. |
27. |
Wykaz procedur rozwiązywania problemów szkolnych. |
28. |
Program orientacji zawodowej gimnazjum. |
29. |
Program pracy z uczniem zdolnym. |