- Jednostki samorządowe
- Szkoły Podstawowe
- Zespół Szkolno-Przedszkolny...
- Program profilaktyki i wychowawczy
Program profilaktyki i wychowawczy
Program wychowawczy i program profilaktyki
Zespołu Szkolno-Przedszkolnego
w Kopernikach
„ w wychowaniu chodzi o to, ażeby
człowiek stawał się
coraz bardziej człowiekiem
o to, ażeby bardziej był, a nie tylko umiał;
aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,
umiał bardziej być człowiekiem,
to znaczy, ażeby również umiał bardziej być,
nie tylko z drugim, ale i dla drugich.”
Jan Paweł II
Misja Zespołu
Nadrzędnym celem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kopernikach jest
wszechstronny rozwój ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym,
zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym, poprzez zapewnienie uczniom:
▪ poczucia bezpieczeństwa
▪ poszanowania godności i wolności ucznia
▪ kierowania się w relacjach nauczyciel – uczeń
zasadami:
życzliwości
miłości
dbałości o dobro ucznia
odpowiedzialności
optymizmu
PRIORYTETY WYCHOWANIA
1. Budowanie silnej więzi z rodzinną miejscowością, szkołą, grupą rówieśniczą, krajem.
2. Motywowanie do zdobywania wiedzy, umiejętności, realizacji marzeń, wszechstronnego
rozwoju z zachowaniem godności i wiary w siebie.
3. Dążenie do harmonijnego rozwoju umysłu, ducha, ciała.
- ZADANIA SZKOŁY JAKO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO.
▪ Dbanie o intelektualny rozwój i działania ucznia w środowisku lokalnym.
▪ Zaszczepienie postaw pozytywnego postępowania umiejętnego reagowania
w sytuacjach trudnych oraz dokonywania właściwego wyboru.
▪ Wyrażanie ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania.
▪ Integracja działań wychowawczych różnych środowisk.
▪ Uczeń- nauczyciel-rodzina.
▪ Stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków do prawidłowego rozwoju
osobowości ucznia.
2. ZADANIA NAUCZYCIELA WYCHOWUJĄCEGO
▪ Wzbogacanie wiedzy z różnych dziedzin życia, inspirowanie do poszukiwania
prawdy, poznawanie swoich uzdolnień i rozszerzania zainteresowań.
▪ Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej.
▪ Rozwijanie poczucia własnej tożsamości, budzenie świadomości narodowej.
▪ Kształtowanie poczucia przynależności do zjednoczonej Europy.
▪ Inspirowanie do rozbudzania aktywności poznawczej i motywowanie do
dalszej pracy.
3. ZADANIA RODZICA WYCHOWUJĄCEGO
§ Zapewnienie dziecku godnych warunków życia i nauki,
§ Bycie autorytetem, doradcą i przewodnikiem,
§ Wychowywanie dziecka w duchu szacunku do rówieśników i dorosłych,
§ Wpajanie poszanowania mienia publicznego, otaczającej przyrody i dóbr kultury
§Współpracowanie z nauczycielami w działaniach ukierunkowanych na dobro dziecka
§ Systematyczne uczestniczenie w spotkaniach z nauczycielami,
§ Współorganizowanie imprez klasowych i szkolnych,
§ Aktywnie uczestniczą w rozwiązywaniu problemów własnej klasy i szkolnych,
§ Kształtują właściwy wizerunek szkoły i nauczyciela,
§ Starają się aby dziecko umiało być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich.
3 .POWINNOŚCI NAUCZYCIELA
▪ Systematyczne pogłębianie swojej wiedzy.
▪ Szacunek dla ucznia.
▪ Przestrzeganie praw ucznia.
▪ Rzetelne i obiektywne przekazywanie wiedzy uczniom.
▪ Informowanie na bieżąco o postępach w nauce.
▪ Współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów oraz środowiskiem lokalnym.
▪ Okresowe i roczne analizowanie i ocenianie stanu nauczania, wychowania
i opieki.
▪ Bezstronność w ocenie swoich podopiecznych.
▪ Pomaganie uczniom w rozwoju duchowym i kulturalnym.
▪ Zainteresowanie uczniów najbliższym środowiskiem, regionem
w perspektywie zjednoczonej Europy.
▪ Zapewnienie bezpiecznych, przyjaznych warunków dla wszechstronnego rozwoju
osobowości ucznia.
4. POWINNOŚCI UCZNIA
▪ Szanowanie mienia szkoły.
▪ Szacunek dla innych.
▪ Systematyczne, punktualne i aktywne uczestnictwo w zajęciach
lekcyjnych i życiu szkoły.
▪ Przebywanie na zajęciach zgodnie z podziałem godzin.
▪ Wypełnianie poleceń nauczycieli, pracowników szkoły sprawujących nadzór
nad porządkiem w szkole.
▪ Przestrzeganie kulturalnego wypowiadania się, zachowanie właściwego języka
i poszanowanie kultury wypowiedzi innych uczniów.
▪ Odpowiedzialność za życie własne i innych kolegów.
5. METODY I FORMY PRACY ZESPOŁU
I. Metody pracy:
▪ Praca z książką.
▪ Lekcje biblioteczne.
▪ Lekcje w środowisku naturalnym,
▪ Wycieczki.
▪ Lekcje w muzeach i galeriach.
▪ Spotkania z ciekawymi ludźmi.
▪ Gry i zabawy.
▪ Imprezy okolicznościowe i środowiskowe.
▪ Praca w kołach zainteresowań.
▪ Zajęcia świetlicowe.
▪ Zajęcia z pedagogiem szkolnym.
II. Formy pracy:
▪ Indywidualna.
▪ Grupowa.
▪ Zbiorowa.
6. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ DORAŹNYCH
I OKOLICZNOŚCIOWYCH
Lp. |
Nazwa imprezy |
Odpowiedzialny za realizację |
|
1. |
Rozpoczęcie roku szkolnego |
Dyrektor Opiekun Samorządu
|
|
2. |
Dzień chłopca |
Wychowawcy klas Samorząd uczniowski
|
|
3. |
Pasowanie na przedszkolaka i ucznia |
Wychowawca przedszkola Wychowawca kl. I
|
|
4. |
Akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej
|
Wychowawca kl. |
|
Pasowanie na czytelnika kl.”I”
|
Bibliotekarz |
||
5. |
Apel z okazji odzyskania Niepodległości
|
Nauczyciel historii |
|
6. |
Kiermasz Wigilia szkolna, przedszkolna, Jasełka
|
Wychowawcy klas Nauczyciele religii |
|
7. |
Bal noworoczny Przedszkole i Szkoła
|
Dyrektor Samorząd Uczniowski we współpracy z wychowawcami |
|
8. |
Dzień Babci i Dziadka
|
Wg przydziału |
|
9. |
Święto Szkoły (patron szkoły) |
Wg przydziału Opiekun Samorządu Uczniowskiego |
|
10. |
Dzień Kobiet |
Samorząd Uczniowski Klasa dyżurująca |
|
11.
|
Dzień Wiosny |
Samorząd Uczniowski Klasa dyżurująca |
|
11.
|
Święto Ziemi |
Wg przydziału |
|
12.
|
3 Maja- apel |
Wg przydziału |
|
13. |
Dzień Mamy i taty |
Wg przydziału
|
|
14. |
Dzień Sportu Szkolnego i Dzień Dziecka |
Wg przydziału |
|
15.
|
Zakończenie roku szkolnego i pożegnanie klasy VI |
Wychowawcy ,opiekun SU, dyrektor |
|
7. ZADANIA WYCHOWAWCY KLASY
TEMATYKA STAŁYCH I DORAŹNYCH LEKCJI WYCHOWAWCZYCH:
▪ Zapoznanie ucznia z nowym systemem oceniania, promowania
i klasyfikowania (kary i nagrody, prawa i obowiązki), zmiany
systemowe w oświacie.
▪ Edukacja europejska. Poczucie tożsamości narodowej.
▪ Rodzina podstawą świadomego wychowania –podstawowe wartości ludzkie.
▪ Tolerancja. Postawy wobec odmienności.
▪ Świadome uczestnictwo w kulturze.
▪ Edukacja ekologiczna.
▪ Edukacja regionalna.
▪ Obrona cywilna.
▪ Moje okno na świat o rozwijanie w uczniach postawy ciekawości
i otwartości.
▪ Etapy i koleje życia ludzkiego.
KLASA I
Cele wychowania |
Efekty oddziaływań wychowawczych |
1.Nabywanie umiejętności współdziałania w grupie |
|
2.Kształtowanie nawyków kultury i higieny osobistej. |
„Do widzenia”,”Przepraszam”,”Proszę”, „Dziękuję”...)
|
3.Wyrabianie szacunku do symboli państwowych.
|
|
KLASA II
Cele wychowania |
Efekty oddziaływań wychowawczych |
dobrego wychowania. |
|
|
świąt narodowych. 2. Na uroczystości szkolne przychodzi odświętnie ubrany. |
KLASA III
Cele wychowania |
Efekty oddziaływań wychowawczych |
1.Nabywanie umiejętności właściwego zachowania się w sytuacjach trudnych i konfliktowych. |
1. Zna swoje prawa i obowiązki. 2. Wie, do kogo zwrócić się o pomoc. 3. Rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych. 4. Właściwie reaguje na krzywdę innych.
|
2.Rozbudzanie więzi z rodziną. |
1. Zaprasza członków rodziny na uroczystości klasowe (Dzień Matki, Ojca, Babci, Dziadka). 2. Pamięta o uroczystościach rodzinnych i świętach. |
KLASA IV
Cele wychowania |
Efekty oddziaływań wychowawczych |
1.Kształtowanie umiejętności samodzielnego planowania swojej pracy.
|
1. Planuje swój czas pracy. 2. Zna i stosuje zasady higieny pracy umysłowej. 3. Planuje czas wolny. |
2.Doskonalenie nawyku bezpiecznego poruszania się po terenie szkoły. |
własnego i innych (również w sytuacji zagrożenia naturalnego). |
3.Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów w różnych dziedzinach życia, radzenie sobie z własnymi emocjami. |
człowieka. |
4.Rozwijanie zainteresowania historią własnej miejscowości. |
rodziny. 3. Zna miejscowe zabytki architektury. |
KLASA V
Cele wychowania |
Efekty oddziaływań wychowawczych |
1.Uczenie poszanowania godności osobistej, nietykalności cielesnej, szacunku dla innych. |
Szkoły.
w czynach. 5. Zachowuje się asertywnie. |
2.Kształtowanie umiejętności komunikowania się z innymi. |
|
3.Rozwijanie zainteresowania kulturowymi wartościami regionu.
|
dla regionu. |
KLASA VI
Cele wychowania |
Efekty oddziaływań wychowawczych |
1.Kształtowanie odwagi i wiary w siebie oraz odporności psychicznej. |
i życzliwy. |
MODEL WZOROWEGO ABSOLWENTA
Na koniec roku szkolnego uczniowie kl. VI i Rada Pedagogiczna wybierają ucznia,
który najbardziej zbliżył się do cech patrona szkoły Mikołaja Kopernika.
- mądrość (wiedza i umiejętność zgodnie z umiejętnościami),
- patriotyzm (więź z najbliższą ojczyzną),
- pracowitość (dążenie do celu dzięki wytrwałości, pracowitości, systematyczności, silnej woli),
- odpowiedzialność ( umiejętność oceny swojego postępowania i obiektywna
ocena innych, obowiązkowość, pomoc innym wg możliwości)
- skromność (znający jednak swoją wartość)
Uczeń „Wzorowy Absolwent” otrzymuje statuetkę z wygrawerowanym napisem:
„WZOROWY ABSOLWENT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. M. KOPERNIKA
CZERWIEC…”